Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

81
Vad man bör vara medveten om när man bedömer hur ofta LiJon-batteriet är verksamt, är att det inte enbart är när EV lyser eller då batteriladdning visas på displayen.

Batteriet laddas ofta när motorn går och båda jobbar tillsammans ibland, utan att det syns på instrumentbrädans display. Vill man följa detta noggrannare kan man göra det på Hybridmenyn.

En förklaring till att den lilla bensinaren är så pass vass som den är vid gasen i botten, är just att både bensin - och elmotorn då jobbar ihop.......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

82
kiagubbe skrev:Vad man bör vara medveten om när man bedömer hur ofta LiJon-batteriet är verksamt, är att det inte enbart är när EV lyser eller då batteriladdning visas på displayen.

Batteriet laddas ofta när motorn går och båda jobbar tillsammans ibland, utan att det syns på instrumentbrädans display. Vill man följa detta noggrannare kan man göra det på Hybridmenyn.

En förklaring till att den lilla bensinaren är så pass vass som den är vid gasen i botten, är just att både bensin - och elmotorn då jobbar ihop.......
Tycker också att bilen är vass framförallt i sportläge. Men någon snille från IDGs m3 magasinet menade att den är tråkig och mondän. Mikael Lindkvist heter skribenten. Men sam sagt IDG. Är ju ingen särskild kompentent tidning på något sätt...[emoji6]

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk

Re: Bränsleförbrukning Niro

83
Jag noterade att förbrukningen på min Niro stack iväg uppåt (låg på 5.3) även om min körstil inte ändrats, även om temperaturen i luften skiljer lite.
Efter att ha fått en varning om att det var lågt tryck i däcken (2.1 runtom) så fattade jag att det gör en ordentlig skillnad med fulla däck kontra med mindre luft i.

Så nu är den tillbaka på 4.4 i snitt!

Re: Bränsleförbrukning Niro

85
1000 mil nu på mätaren och jag har börjat labba lite för att hålla nere förbrukningen nu i vintertid.
Ligger på 0.49 stadskörning med vinterdäcken och nu början på minusgrader i stan med. Bilen står även parkerad utomhus hela dagarna och nätterna.

Får väl ändå påstå att jag är nöjd där!

Re: Bränsleförbrukning Niro

88
Kollade min förbrukning i morse 2,7l/100km, har 2 mil till jobbet, gjort några längre resor där förbrukningen låg på ca 0,47l/milen. Har kört 150 mil allt som allt.
Är nöjd så här långt med förbrukningen, tycker för övrigt att det är en trevlig bil att köra, lite bullrig dock.

En liten penibel fråga att ställa men hur kommer man åt sportläget?

Re: Bränsleförbrukning Niro

89
Björta skrev:
En liten penibel fråga att ställa men hur kommer man åt sportläget?
När du är i D, för spaken åt vänster/mot dig.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Bränsleförbrukning Niro

90
MagnusLindgren skrev:
Björta skrev:
En liten penibel fråga att ställa men hur kommer man åt sportläget?
När du är i D, för spaken åt vänster/mot dig.
Och då har vi en förbrukning på minst 2 liter milen ;)
Det är riktigt bra drag 0-50, bilen släpper gärna.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl

Återgå till "Niro"