Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

71
En tanke som slog mig lite.
Varför görs det inga hybridbilar på Diesel och El??? Är det priset för dieselmotorn? Eller...
En diesel drar oftast mindre än en bensinare och bättre vrid, och priset på diesel är i regel mycket lägre än 95 okt.

Men för övrigt så önskar jag er en Glad Midsommar
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

72
hema skrev:En tanke som slog mig lite.
Varför görs det inga hybridbilar på Diesel och El??? Är det priset för dieselmotorn? Eller...
En diesel drar oftast mindre än en bensinare och bättre vrid, och priset på diesel är i regel mycket lägre än 95 okt.

Men för övrigt så önskar jag er en Glad Midsommar

Volvo V60 finns väl redan som diesel/el? Kruxet är väl att få dieselmotorer att starta snabbt och enkelt mm. Samt att diesel rimmar väl inte så väl med miljö.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Bränsleförbrukning Niro

73
MagnusLindgren skrev:
hema skrev:En tanke som slog mig lite.
Varför görs det inga hybridbilar på Diesel och El??? Är det priset för dieselmotorn? Eller...
En diesel drar oftast mindre än en bensinare och bättre vrid, och priset på diesel är i regel mycket lägre än 95 okt.

Men för övrigt så önskar jag er en Glad Midsommar

Volvo V60 finns väl redan som diesel/el? Kruxet är väl att få dieselmotorer att starta snabbt och enkelt mm. Samt att diesel rimmar väl inte så väl med miljö.
Jaså, Volvo har en, det hade jag missat.
De dieslar jag har haft har varit väldigt snabba och starta, bara man låter de gör systemcheck först.
Nä, det är klart diesel och miljö kanske inte går hand i hand, fast det finns partikelfilter, AD-Blue m.m.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Bränsleförbrukning Niro

74
Nu när jag haft min Niro i några månader och 500 mil, har jag fått en ganska ok snittförbrukning.
Den ligger på ca 0.42, i blandad körning. Jag använder den inom jobbet varje dag och får väl ändå säga att det är en helt ok förbrukning. Det går ju helt klart att optimera den mer, men jag är nöjd med den.

Re: Bränsleförbrukning Niro

75
Hej!

Har blivit ägare till en ny Kia Niro och jag har ett par funderingar angående detta med el och bensin driften. Varje gång jag startar bilen så startar även bensinmotorn varje gång, är detta normalt?(och då är batteriet laddat till hälften eller mer) Sen vid körning så märker jag att bilen går över till bensindrift varje gång jag kör från stillastående, normalt eller inte?

Re: Bränsleförbrukning Niro

76
Ninred skrev:Hej!

Har blivit ägare till en ny Kia Niro och jag har ett par funderingar angående detta med el och bensin driften. Varje gång jag startar bilen så startar även bensinmotorn varje gång, är detta normalt?(och då är batteriet laddat till hälften eller mer) Sen vid körning så märker jag att bilen går över till bensindrift varje gång jag kör från stillastående, normalt eller inte?

Händer mig ibland med, men beror lite på vad det är för temperatur mm. Va nyss ute och körde, drog iväg på el, kom ca 2km innan bensinmotorn startade.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Bränsleförbrukning Niro

77
MagnusLindgren skrev:
Ninred skrev:Hej!

Har blivit ägare till en ny Kia Niro och jag har ett par funderingar angående detta med el och bensin driften. Varje gång jag startar bilen så startar även bensinmotorn varje gång, är detta normalt?(och då är batteriet laddat till hälften eller mer) Sen vid körning så märker jag att bilen går över till bensindrift varje gång jag kör från stillastående, normalt eller inte?

Händer mig ibland med, men beror lite på vad det är för temperatur mm. Va nyss ute och körde, drog iväg på el, kom ca 2km innan bensinmotorn startade.
Men detta händer mig hela tiden, och då är det ändå 17-20 grader ute. Varför går den in i bensindrift vid tex när man kör från stillastående vid trafikljus m.m. ?

Re: Bränsleförbrukning Niro

78
Ninred skrev:
MagnusLindgren skrev:
Ninred skrev:Hej!

Har blivit ägare till en ny Kia Niro och jag har ett par funderingar angående detta med el och bensin driften. Varje gång jag startar bilen så startar även bensinmotorn varje gång, är detta normalt?(och då är batteriet laddat till hälften eller mer) Sen vid körning så märker jag att bilen går över till bensindrift varje gång jag kör från stillastående, normalt eller inte?

Händer mig ibland med, men beror lite på vad det är för temperatur mm. Va nyss ute och körde, drog iväg på el, kom ca 2km innan bensinmotorn startade.
Men detta händer mig hela tiden, och då är det ändå 17-20 grader ute. Varför går den in i bensindrift vid tex när man kör från stillastående vid trafikljus m.m. ?
Exakt varför den gör si eller så kan nog egentligen bara utvecklare hos Kia berätta, är ganska många parametrar som spelar in. Kan ha med att göra hur mycket kraft som behövs för att rulla iväg, batteriets kondition, bilens lutning, är A/C:n igång, yttertemperatur, motortemperatur mm.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Bränsleförbrukning Niro

79
MagnusLindgren skrev:
Ninred skrev:
MagnusLindgren skrev:

Händer mig ibland med, men beror lite på vad det är för temperatur mm. Va nyss ute och körde, drog iväg på el, kom ca 2km innan bensinmotorn startade.
Men detta händer mig hela tiden, och då är det ändå 17-20 grader ute. Varför går den in i bensindrift vid tex när man kör från stillastående vid trafikljus m.m. ?
Exakt varför den gör si eller så kan nog egentligen bara utvecklare hos Kia berätta, är ganska många parametrar som spelar in. Kan ha med att göra hur mycket kraft som behövs för att rulla iväg, batteriets kondition, bilens lutning, är A/C:n igång, yttertemperatur, motortemperatur mm.
Jag har känslan att det beror mycket på hur mycket jag kräver. Låter jag bilen själv börja rulla och gasar väldig sakta så ligger energipilen vid gränsen till att ladda och bränslemotorn ät tyst.
Samma sak händer när jag släppa gasen för en liten sekund så att elmotorn starta.
Är ganska logisk eftersom elmotorn ska slår till när bilen behöver inte så mycket kraft. Synd bara att detta tydligen styrs mycket av hur man använder gaspedalen och inte hur mycket kraft bilen faktiskt behöver.

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk

Re: Bränsleförbrukning Niro

80
crazycookie skrev:
MagnusLindgren skrev:
Ninred skrev:
Men detta händer mig hela tiden, och då är det ändå 17-20 grader ute. Varför går den in i bensindrift vid tex när man kör från stillastående vid trafikljus m.m. ?
Exakt varför den gör si eller så kan nog egentligen bara utvecklare hos Kia berätta, är ganska många parametrar som spelar in. Kan ha med att göra hur mycket kraft som behövs för att rulla iväg, batteriets kondition, bilens lutning, är A/C:n igång, yttertemperatur, motortemperatur mm.
Jag har känslan att det beror mycket på hur mycket jag kräver. Låter jag bilen själv börja rulla och gasar väldig sakta så ligger energipilen vid gränsen till att ladda och bränslemotorn ät tyst.
Samma sak händer när jag släppa gasen för en liten sekund så att elmotorn starta.
Är ganska logisk eftersom elmotorn ska slår till när bilen behöver inte så mycket kraft. Synd bara att detta tydligen styrs mycket av hur man använder gaspedalen och inte hur mycket kraft bilen faktiskt behöver.

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk

Nja, är mer än bara gaspedalen som bestämmer om den ska gå på enbart el eller inte.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Återgå till "Niro"