Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

61
Jag drar mig inte heller för att använda farthållaren - kommer ned i samma förbrukning med den på, som utan.

Håller med dig om att adaptiva farthållaren är härlig. En del framförvarande förare blir dock störda, när jag seglar bakom dom med exakt samma hastighet som de, oavsett hur de kör..... ;-)
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

62
Indigo skrev:Min Niro har snittat på 5,03 sedan jag började logga med hjälp av FuelBuddy i slutet av februari.

Just nu testar jag med farthållar-förbud i ett par veckor för att se om det blir någon skillnad i förbrukning. Har inte märkt någon skillnad hittills i alls fall, och jag hoppas att det håller i sig, det är så otroligt skönt med den adaptiva farthållaren!
Jag har testat/testar detta, och kör billigare utan farthållare.
Lite skjutet från höften så ligger jag på ca 0,40-0.42 utan, och med farthållare 0.42-0.45 (Ska under semstern göra en lite bättre koll).

Det blir skillnad om det är en backig miljö man kör med farthållaren i, eftersom bilen hela tiden strävar att hålla inställd hastighet, men har du platt väg (motorväg) så har jag inte märkt någon skillnad.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Bränsleförbrukning Niro

63
Håller med. Med farthållaren ligget jag runt 5l/100km på motorväggar. Utan där jag nöja mig med lite mindre hastigheter vid backen så ligger jag runt 4.3l/100km.

Men även 5l/100km på tyska autobahn med runt 130km/h och farthållaren på är jag väldig nöjd med förbrukningen.

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk

Re: Bränsleförbrukning Niro

64
Det är ju med körning i kuperad miljö som den kommande Predictive Energy Control ska göra körningen mer bränslesnål genom bättre utnyttjande av eldriften.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

65
kiagubbe skrev:Det är ju med körning i kuperad miljö som den kommande Predictive Energy Control ska göra körningen mer bränslesnål genom bättre utnyttjande av eldriften.
Någon som hört om/när Predictive Energy Control kommer?
Skulle vara kul att testa.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Bränsleförbrukning Niro

66
hema skrev:
kiagubbe skrev:Det är ju med körning i kuperad miljö som den kommande Predictive Energy Control ska göra körningen mer bränslesnål genom bättre utnyttjande av eldriften.
Någon som hört om/när Predictive Energy Control kommer?
Skulle vara kul att testa.
Det har talats om när Niro PHEV lanseras
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Bränsleförbrukning Niro

67
Fördelning av demobilar av Plug-in Niro på gång till handlarna i Tyskland med allmän lansering i oktober enl uppgift.
Fortfarande oklart om våra "gamla" Niro får uppdatering.........
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

70
Min bil har snittat 4,6 sen ny. Kört ca 900 mil sen i månadsskiftet feb/mars. Jag har 4 mil till jobbet. första o sista km är 50 sträcka där imellan blandad 80-110. Har jag bråttom o håller 110-130 på motorvägarna så brukar förbrukningen dörr-dörr blir runt 5,5. Men ställer jag farthållarn efter skyltarna och inte kör om varken bilar eller lastbilar som håller sig över 90 sträcket klarar jag en ljummen dag en resa på 3,8 dörr - dörr.
Har medlut 2-3 km sista biten på motorvägen och kör oftast hela sträckan på el. Klarar även sista km från avfart till hem på ren el.
Jag är nöjd över förbrukningen. Den håller va den lovar om man e lätt på gasen.
Skriv svar

Återgå till "Niro"