Annons

Bränsleförbrukning Niro

1
Tänkt starta en tråd om bränsleförbrukning, bara lite på kul...så får vi se vad olika bilar egentligen drar.

Körde en liten sväng ikväll på motorväg och i stan, vart ca 11 km.
Fick 3,3 L/100km på avstängningsdisplayen, (i färddatorn visar den 4.7 L/100km i snitt sedan senaste tankningen), det var ca plus 6* ute och i batteritankmätaren var det 14 av 16 streck, och när jag kört en liten bit så hoppade den upp till 16 av 16 streck, sedan rullade den på el, och det var då jag fick den konstiga förbrukningen jag har med på bild.

En sak i min bil är jag lite undrarnde över. I stapel 4 strax innan 10 min. så visar den att det dragit 30 L/100km, men samtidigt använt 10 kW...hur f.n är det möjligt, för kollar man på de andra staplarna så verkar de vara lite mer i verkligheten.
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

2
Har efter bytet från odubbade Nokia till sommarhjul 16 tum märkt en Ökning av bränsleförbrukningen
och betydligt högre ljudnivå!
Förbrukningen ligger nu på ca. 0,5-0,6 i stadstrafik.. med vinterhjulen låg den mellan 0,37-0,47 mil, upplever
också som att den går mindre på el nu än tidigare!
Har aldrig fått upp elmätaren till full effekt utan det laddas till 3.. 4:e delar sedan går den på el till spänningen sjunkit till 45-50%
sedan startar bensinmotorn. På sportläget går det snabbare att ladda upp drift batteriet men bara till 3/4 delar, sedan eldrift.
Måste säga att man blir lite besviken!

Re: Bränsleförbrukning Niro

3
PDU61 skrev:Har efter bytet från odubbade Nokia till sommarhjul 16 tum märkt en Ökning av bränsleförbrukningen
och betydligt högre ljudnivå!
Förbrukningen ligger nu på ca. 0,5-0,6 i stadstrafik.. med vinterhjulen låg den mellan 0,37-0,47 mil, upplever
också som att den går mindre på el nu än tidigare!
Har aldrig fått upp elmätaren till full effekt utan det laddas till 3.. 4:e delar sedan går den på el till spänningen sjunkit till 45-50%
sedan startar bensinmotorn. På sportläget går det snabbare att ladda upp drift batteriet men bara till 3/4 delar, sedan eldrift.
Måste säga att man blir lite besviken!
Verkar konstigt med din förbrukning.
Skar ju vara tvärt om, dra mindre med sommarhjul och inte öka som i ditt fall och mindre buller.

Är likadant på min elmätare, den använder elen ungefär som din. Någongång så kan den dra i väg och ladda fullt, men det är sällsynt, tyvärr.

Min förbrukning har sjunkit till runt 0.44 L/100km mot ca 0.55 L/100km i vintras.

Var i helgen och åkte runt i Dalarna, ganska kuperad terräng och landsväg, motorväg och stadskörning, då låg den på 0.45 vid första stoppet efter ca 170 km, vid hemmet så hade den dragit ca 0.43 och 372 km, dessa siffror fick jag via bilens färddator. När jag tankade så blev det ett snitt på 0,44 L, så bilens mätare visar ganska exakt.
Om ni kollar på mina bilfogade bilder så ser man att bränsleförbrukningen har dragit iväg 1-2 gånger till skyhögt för att sedan ligga ganska lågt. Det är ingen Sportkörning, utan bara Eco och farthållare, (men den ska jag sluta använda och se om förbrukningen sjunker mera).

Jag vet inte varför det blir så, för jag har vid dessa tillfällen kört mest på el (jag har kollat) men ändå så drar bränsleförbrukningen iväg. Om det är för att bilen gått på el en liten längre sträcka eller ej, det vet jag inte, men det kan vara så att bilen går på el en bit och sedan för att få upp batterikapaciteten så matar den på. Det kan jag märka när jag startat bilen för dagen och den är kall, då är "tomgången" ta mig f.n 3000 varv... ;)

(F.ö. kan jag säga att Apple CarPlay blir installerad vid service).
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Bränsleförbrukning Niro

4
0,43 är ju betydligt lägre än min förbrukning Gävle-Sundsvall, men, samma förbrukning 0,40 fick jag för 16 år sedan med en VW-polo utan batteridrift förstås!
borde ligga vid lugn körning på 0,3 tycker jag. Att det inte går att utnyttja batterikapaciteten är lite märkligt, inte ens vid långa bitar av 30 km/h, (har många sådana i Gävle) går den på el hela tiden utan bryter då 45-50% är kvar i batteriet.
Och.. Varför i hela hel.. laddar den inte batteriet fullt innan det kopplas in?? Kanske borde det finnas en manuell brytare som hindrar elmotorn att gå in innan batteriet är fullt? och tvärtom hindra att den börjar ladda före innan laddningen sjunkit till 25-30 %?
Att den går tystare beror troligen på att vinterhjulen var mjukare, Michelin är hårdare som alla sommardäck.

A.P.C fick jag installerat efter påstötning tog 45 min. Upplands Bilforum Uppsala. skulle få betala 925.- sa verkstaden, Nää sa jag, aldrig.. det skulle vara installerat vid leverans service tyckte jag, bilen servades (Service som Service?) väl då? säljaren fick ta det istället efter lite kontakter via telefon.

Re: Bränsleförbrukning Niro

5
I ämnet "Autobahn mit Niro" skriver en användare på ett tyskt Niro-forum idag (fritt översatt av undertecknad)

Man kan sammanfattade det hela så här:

Niro är inget för:
- Autobahn, om man inte vill somna in
- Kortsträckor (då är den som en vanlig, för tung bensinare)
- Bergstrakter
- Den som vill köra snabbt (och inte vill ha en sexa framför kommat)
Trots allt gillar jag min Niro även om den nu visar sig dra 5,6 l
Senast redigerad av kiagubbe den 03 apr 2017, 11:10, redigerad totalt 2 gång.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

6
kiagubbe skrev:I ämnet "Autobahn mit Niro" skriver en användare på ett tyskt Niro-forum idag (fritt översatt av undertecknad)

Man kan sammanfattade det hela så här:

Niro är inget för:
- Autobahn, om man inte vill somna in
- Kortsträckor (då är den som en vanlig, för tung bensinare)
- Bergstrakter
- Den som vill köra snabbt (och inte vill ha en sexa framför kommat)

Trots allt gillar jag min Niro även om den nu visar sig dra 5,6 l
En bra sammanfattning.
Men din bil drar ju nästan 2 liter mer än utlovat :( !!!
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Bränsleförbrukning Niro

7
Nu var ju den sista meningen, även den ett citat från den tyska killen...... Har ändrat till kursiv text i citatet.......

Killen har redan fått kommentarer om att Niro inte skulle lämpa sig för körning i bergstrakter - av en som dagligen kör till jobbet i så´n terräng med snitt på 4,8 l

Vad gäller min egen Niro med mina körförhållanden under den (nästan) gångna vintern, är jag mycket nöjd med mina <5 liter!
Nedåt -30 grader, massor av snö (där det mesta verkar ligga på sent plogade vägar, ratt- och stolsvärmare på och 22 grader i kupén......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

8
kiagubbe skrev:Nu var ju den sista meningen, även den ett citat från den tyska killen...... Har ändrat till kursiv text i citatet.......

Killen har redan fått kommentarer om att Niro inte skulle lämpa sig för körning i bergstrakter - av en som dagligen kör till jobbet i så´n terräng med snitt på 4,8 l

Vad gäller min egen Niro med mina körförhållanden under den (nästan) gångna vintern, är jag mycket nöjd med mina <5 liter!
Nedåt -30 grader, massor av snö (där det mesta verkar ligga på sent plogade vägar, ratt- och stolsvärmare på och 22 grader i kupén......
OK. Missuppfattade lite... ;)
Men hans bil drar mycket ändå...
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Bränsleförbrukning Niro

9
PDU61 skrev:0,43 är ju betydligt lägre än min förbrukning Gävle-Sundsvall, men, samma förbrukning 0,40 fick jag för 16 år sedan med en VW-polo utan batteridrift förstås!
borde ligga vid lugn körning på 0,3 tycker jag. Att det inte går att utnyttja batterikapaciteten är lite märkligt, inte ens vid långa bitar av 30 km/h, (har många sådana i Gävle) går den på el hela tiden utan bryter då 45-50% är kvar i batteriet.
Och.. Varför i hela hel.. laddar den inte batteriet fullt innan det kopplas in?? Kanske borde det finnas en manuell brytare som hindrar elmotorn att gå in innan batteriet är fullt? och tvärtom hindra att den börjar ladda före innan laddningen sjunkit till 25-30 %?
Att den går tystare beror troligen på att vinterhjulen var mjukare, Michelin är hårdare som alla sommardäck.

A.P.C fick jag installerat efter påstötning tog 45 min. Upplands Bilforum Uppsala. skulle få betala 925.- sa verkstaden, Nää sa jag, aldrig.. det skulle vara installerat vid leverans service tyckte jag, bilen servades (Service som Service?) väl då? säljaren fick ta det istället efter lite kontakter via telefon.
Hade ju varit optimalt om den drog 0,3 L/100km.
Håller med dig om batteriet. Bilen bodre nog kunna köras ner till ca 25% av batterieffekten och sedan laddas upp till fullt.
Förklaringen jag fick varför batteriet inte laddas fullt är att det ska hålla 7-8 år och den typen av batterier som sitter i skall inte laddas upp till fullt.

Apple CarPlay fick jag installerad vid service och även uppdaterad navi.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Bränsleförbrukning Niro

10
hema skrev: Förklaringen jag fick varför batteriet inte laddas fullt är att det ska hålla 7-8 år och den typen av batterier som sitter i skall inte laddas upp till fullt.
Samma sak gäller ju om man vill få sitt mobilbatteri (lithium) att räcka länge.
Ladda när den sjunkit till c:a 50% och stänga av laddningen vid c:a 80 % och aldrig nattladda.......

Plus möjligen ladda ur det helt en gång i månaden och sedan ladda fullt för att kalibrera batteriet.
Senast redigerad av kiagubbe den 03 apr 2017, 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Återgå till "Niro"