Annons

Erfarenheter av Apple Carplay i Niro

1
Tänkte att vi kan använda denna tråd för att ge våra erfarenheter av Apple Carplay på Niron, men kanske även APC- användare med andra KIA-modeller kan kommentera! Carens 2017 t ex.

Fick min installerad 28 feb 2007 har alltså just börjat använda den.

Ajfånen måste kopplas in via Lightningkabeln till USB-uttaget där fram och telefonen laddas då också. Det i mittarmstödet bara laddar - ingen kommunikation finns där.

iMessage funkar bra med Siri- stödet. Lätt att både "skriva" (egentligen diktera) meddelanden och lyssna.
Verkar inte gå att skippa Siris uppläsning av inkommande medd - man får dom bara upplästa! Hade gärna velat kunna läsa dom på skärmen - det är inte värre än att kolla på t ex kartorna vid navigering.

Inga problem med att ringa via röstknappen på vänster sida av ratten - Siri fixar det bra.

Kartor fungerar precis som på iPhone. Kom bara ihåg att aktivera mobildata för appen på telefonen. Det missade jag vid första testet och då fungerade det naturligtvis inte......

Spotify fungerar bra, men kan inte visa vilka spellistor jag laddad ned för lyssning offline. Den lilla pilen som finns i telefonen, alltså!
Det ser jag som en stor brist, eftersom jag ofrivilligt kan dra igång spellistor som inte är nedladdade och som kommer att dra på mobildata.
Tror mig dock ha hittat en omväg genom att skapa en mapp bland spellistorna (på datorn) kallad Carplay och drar alla offlinelistor dit. Då tar man inte lika lätt miste.
Så här långt tycker jag inte att inte att Apple Carplay är någon revolutionerande produkt - navigering finns ju redan i Niron som standard, Bluetooth fungerar bra för att spela musik med, ringa med hjälp av Siri fungerar OK på telefonen.......... tror inte att jag kommer att ha den igång särskilt ofta.....
Senast redigerad av kiagubbe den 02 mar 2017, 17:28, redigerad totalt 24 gång.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Erfarenheter av Apple Carplay i Niro

5
Nu har jag också ACP, testade lite på vägen hem från min ÅF. Verkar fungera hyfsat bra i alla fall, den kopplade upp automatiskt när jag kopplade in telefonen.

En grej som jag inte riktigt fattade var hur man går tillbaks och byter låt eller skiva i Spotify? När jag satte igång en spellista så kom jag inte ur själva spelfönstret, tillbaks till huvudmenyn i Spotify.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Erfarenheter av Apple Carplay i Niro

8
Jag har själv ett 32Gb Sandisk USB-minne fullt med låtar "tillverkade" på Mac/iTunes utan problem.

Kompatibilitetsproblem kan bero på filformatet - (själv kör jag nästan uteslutande med MP3), för hög samplingsfrekvens (128Kb tycker jag duger bra med standardsystem i bilen, men ibland 256Kb) eller icke-kompatibel formatering (skall vara FAT 16,32.... ej NTFS t ex)

Står en del om detta i handboken till Niro.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Erfarenheter av Apple Carplay i Niro

10
Välj MS DOS FAT, 16, 32.... spelar ingen roll.
Inget av Apples egna filsystem funkar.

USB-minnen kommer alltid formaterade som FAT, fungerar i alla multimediasammanhang och det finns ingen anledning att formatera om dom.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Niro"