Annons

Däck och fälgar

1
Jag väntar på en Niro som förväntas levereras i maj, på ett ungefär. Jag antar att det då sitter sommardäck på Nirons orginalfälg på. Så vitt jag kan förstå är just den fälgen optimerad till Niro med hänsyn till luftmotstånd, bränsleförbrukning och miljöklassning.

Funderar lite på hur det blir med vinterdäck sen? Hur har ni andra gjort? Kör ni likadana fälgar till sommar- och vinterdäck, eller har ni köpt helt andra fälgar än orginalet?

Någon som har koll på vad orginalfälgarna kostar på ett ungefär? Och hur mycket de faktiskt sänker bränsleförbrukningen jämfört med andra?
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso
Annons

Re: Däck och fälgar

2
Jag kör med 4 st. vanliga alufälgar, Dezent runt 1000 kr. styck. Vad de gör för bränslet och luftmotståndet vet jag inte.
Man jag kan tänka mig att org.fälgar kostar skjortan och lite till.
Du behöver bara köpa själva fälgen, det är som en heltäckande navkapsel ytterst, i plast.

Org.navkapsel framsida Org. navkapsel baksida
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Däck och fälgar

4
Hmm, det skulle man ju ha tänkt på från början. Jag har också någon sorts standard-fälgar på vinterdäcken, typ Dezent eller liknande, men det hade ju varit smartare att köpt något som man kan sätta navkapslarna på.

Men jag visste å andra sidan inte ens att det bara var navkapslar tills jag kom hem med bilen och skulle bära ner sommarhjulen i källaren. Lite snålt med bara navkapslar kan jag tycka, för övrigt.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Däck och fälgar

5
Hmm, det skulle man ju ha tänkt på från början. Jag har också någon sorts standard-fälgar på vinterdäcken, typ Dezent eller liknande, men det hade ju varit smartare att köpt något som man kan sätta navkapslarna på.

Men jag visste å andra sidan inte ens att det bara var navkapslar tills jag kom hem med bilen och skulle bära ner sommarhjulen i källaren. Lite snålt med bara navkapslar kan jag tycka, för övrigt.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Däck och fälgar

6
Jag pratade med min ÅF om just det här med navkapslar år 2017... Men han menar att det har att göra med luftmotstånd som så mycket annat på Niron. Och då blir det plötsligt rätt okej.

Bara det faktum att du inte ens såg att det var navkapslar blir ju ett beröm till designern :-)
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso

Re: Däck och fälgar

7
Stålfälgar på bilen original då ?

Stålfälgar väger ju mindre än alufälgar och brukar vara det som används då de vill få ned vikten, speciellt då den ofjädrade vikten. Sen utformas sakerna för att ge lågt luftmotstånd, volvo körde ju med alufälgar på sina DRIVe-bilar dock var de gjorda specifikt för lågt luftmotstånd och bilens förbrukning hängde helt på att original fälgar brukades annars det helt andra siffror. Att sen fälgarna var fula som stryk gjorde ju att alla bytte fälgar efteråt, fast de fick behålla den lägre skatten.
Skulle varit lagkrav på att bilar som får lägre skatt inte får ändras alls just för att de ska hålla de lägre utsläppen som bilen tillverkades för och enligt syftet.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Däck och fälgar

10
Optimerade navkapslar för luftmotstånd?
Har ni fått 2 vänster och 2 höger uppsättningar? Ser på bilden att de är osymmetriska så har ni 4 av samma sort känns det ju inte helt optimalt att 2st snurrar baklänges.
Enda orsaken att Kia skickar med plåtfälg med navkapsel är att det är billigast såklart.
Tesla Model 3 LR AWD
Såld: Kia eNiro Adv Plus Tech
Skriv svar

Återgå till "Niro"