Annons

Märklig reset switch för 12V-batteriet på Niro i USA

1
Niro lanseras just nu i USA och den mest anmärkningsvärda skillnaden mot de europeiska bilarna, är en ny knapp till vänster på instrumentbrädan - en reset switch som kankse har att göra med 12V-batteriets benägenhet att laddas ur (som vi tidigare diskuterat här).
När det inte finns lågvoltsström, så är det omöjligt att starta bilen, även om högvoltssystemet har kraft nog för att på egen hand göra det. 12V-systemet behövs för startproceduren bl a.


(Kan inte säga att instruktionsvideon direkt strålar av klarhet.........)

Undrar om inte KIA gjort en dundertabbe i konstruktionen i samspelet mellan de olika voltsystemen här, som blir svår att fixa med firmware-uppdateringar.
Detta är speciellt märkligt eftersom de första detaljerade beskrivningarna av Niron våren 2016 sa att den inte hade något 12V-batteri alls. Allt skulle enligt detta ske via högvoltssystemet - även 12V (till belysning, AVN, AC mm) skulle komma därifrån genom konvertering.
Kanske USA-Niron inte har det 12V-batteri vi har?

I min Niro kommer min lilla start-booster att bo från och med nu! Det behövs inte mycket power för att klara startprocedurerna...... det gäller ju inte att driva startmotorn! Även min lilla CTEK kommer nog att få jobba då och då i kallväder.

12V problem diskuteras även på Ioniq-forum, bl a detta:
(notera att det inte verkas finnas något 12V-batteri i Ioniq och Niro i USA, enligt detta inlägg)

"I'm glad we shouldn't have this problem in the U.S. No 12v lead-acid battery here. All of the vehicles' 12v functions are somehow wired to a segmented off partition of the hybrid/EV battery. There's even a button to push to "jump start" your own battery by having juice flow from the main battery. I saw this when I test drove the Kia Niro here as well. Not sure of its usefulness as I don't understand how a part of the main battery can charge the other part. If the 12v piece fails, wouldn't there also have to be a problem with the main?"

http://www.ioniqforum.com/forum/282-201 ... lat-4.html
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Märklig reset switch för 12V-batteriet på Niro i USA

3
Det intressanta om bilen blir helt strömslös (12V) är att ta sig in till batteriet där bak för att koppla på boostern (som min kräver - räcker inte med cigg-uttaget).
Låsa upp framdörren är säkert lätt som en plätt med nyckeln, men utan ström torde ingen dörr öppnas mer än den..... så det blir väl till att åla sig till bagaget får att komma åt nödöppningen på bakluckan!

Skärmavbild 2017-02-18 kl. 14.03.40.jpg Skärmavbild 2017-02-18 kl. 14.03.40.jpg Visad 5724 gånger 73.03 KiB
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Märklig reset switch för 12V-batteriet på Niro i USA

5
Det blir nog akrobatik för min del med dessa pyttekablar!
Men det klart - det kanske finns någon presumtiv passagerare att skicka dit bak, medelst ålning och hasning!


Förresten - undrar vad jag gör för fel som får texten under bilderna i den här tråden??
Skärmavbild 2017-02-18 kl. 14.47.48.jpg Skärmavbild 2017-02-18 kl. 14.47.48.jpg Visad 5709 gånger 44.3 KiB
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Märklig reset switch för 12V-batteriet på Niro i USA

7
hema skrev:Är det någon här som haft problem med detta, att bilen blir urladdad?
Min laddade ur när jag satt med säljaren i hallen och gick igenom bilens funktioner (vi satt rätt länge och gick igenom allt, kanske 40-50 minuter). När det var dax att köra iväg kom en varning upp att bromsarna var ur funktion, halvljuset flimrade lite och bilen vägrade starta. Säljaren blev rätt svettig men en kille på verkstan kom med en booster direkt och sa att det hänt en vecka tidigare också. Han sa också att man haft svårt att kabelstarta från under motorhuven så han gick direkt på batteriet i bak. Bilen startade hur bra som helst och jag har inte fått upp någon bromsvarning eller flimrande ljus sen dess. Ett par gånger när jag och säljaren satt och miklade med funktionerna kom varningstexten upp om att batteriet höll på att laddas ur men då säljaren inte brydde sig om det och bilen var ny struntade jag i det.

Vi var och handlade igår och jag satt kvar i bilen medan tonåringarna gick in i affären. Jag lät bilen vara igång medan jag väntade. Stängde av halvljusen och klimatanläggningen men spelade musik via bluetooth från telefonen och höll på och fippla med kart-funktionen hela tiden. Ca var 15onde minut drog bilen igång bensinmotorn och körde den en 4-5 minuter för att ladda batteriet.

Re: Märklig reset switch för 12V-batteriet på Niro i USA

8
Har man tändningen påslagen och LiJonbatteriet har kraft nog, så skall laddningen till 12V-batteriet komma därifrån - utan motor igång.
Först när LiJonbatteriets nivå sjunkit till ett streck under hälften, startar motorn och plussar på det ....

LiJonbatteriet driver alltså aldrig någon "12V-aktivitet" direkt (AV, AC, belysning mm) själv, utan den kraften tas hela tiden från 12V-aren, som i sin tur alltid laddas av LiJon via konverter.

Som jag skrev ovan, så finns inget 12V-batteri iden nya USA-lanserade Niron och där fungerar det med ett litet LIJonbatteri under baksätet:
A unique aspect of the Niro is that instead of using a regular 12-volt battery for starting the car and powering the accessories, Kia decided to install a small lithium-ion battery underneath the rear seat, alongside the hybrid system’s 1.56-kWh battery pack. If the small battery runs out of juice, the owner can simply press on a dash-mounted button labeled BATT RESET, and the bigger battery will transfer a portion of its energy to the smaller one.

http://www.guideautoweb.com/en/articles ... ublemaker/
Och här förklaras ju också min undran om reset-switchen ;-)

Jag har beställt en sådan här för att kunna hålla lite koll på lågvoltssystemet:
Skärmavbild 2017-02-19 kl. 16.10.24.jpg Skärmavbild 2017-02-19 kl. 16.10.24.jpg Visad 5586 gånger 15.74 KiB
Senast redigerad av kiagubbe den 19 feb 2017, 17:19, redigerad totalt 5 gång.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Märklig reset switch för 12V-batteriet på Niro i USA

9
MagnusLindgren skrev:Men varför ska du bak till batteriet för? Du har ju anslutningar under motorhuven om du behöver använda startkablar eller booster.
Ett alternativ skulle kunna vara att skarva boosterns pyttekablar med startkablarna fram till anslutningarna under huven .....
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Skriv svar

Återgå till "Niro"