Annons

Re: Däcktrycksvarnare niro

11
Nilla-Niro skrev:Ny Niro-ägare sedan 10 dagar.
Såg att det skrivits lite om Tpms i andra trådar också men jag plockar upp den här. Ungefär varannan gång när jag startar kommer ett varningsmeddelande upp i info-fönstret mellan varvtal- och hastighetsmätaren där det står något i stil med "systemet för däcktrycksövervakning ur funktion". Dvs den varnar inte för lågt tryck. Efter ca 5 sekunder försvinner varningstexter och indikatorn uppe till vänster slocknar. När jag tittar på däcktrycken i informationsmenyn visar de 2,4 bar i början av körningen och 2,5 efter någon timmes körning. Jag tolkar det som att trycket är bra och att sensorerna och systemet fungerar men att det är någon kommunikationsgrej som tar en stund på sig att komma igång. Någon som har något liknande?

På bilen som jag provkörde hos handlaren lös Tpms-indikatorn (den uppe till vänster) konstant och när bilen startades kom det upp ett meddelande typ "kontrollera däcktryck". Försäljaren sa att det var en sensor i ett av däcken som behövde kalibreras.

Hur som helst, jag hoppas att felmeddelandet slutar dyka upp.
På min Niro har jag ochså upplevt detta, att felmeddelandet kommer och går, har dock kollat trycket i däcken och allt är ok. Det brukar dyka upp vid kyla.
Annons

Re: Däcktrycksvarnare niro

12
Bytte precis till vinterdäck. Bilen har haft dem tidigare. Men jag får upp varningen om att TPMS inte funkar. Hur kan man stänga av den funktionen, alternativt få däcken att vara med i monitoreringen av TPMS systemet?

Hade Niro original-fälgar på sommardäcken och nu Hedin bils fälgar på vinterdäck.

Re: Däcktrycksvarnare niro

15
Det är inte däcken som påverkar garantin. Inte heller om du kör utan TPMS-ventiler.
Däremot är det en helt annan sak om köper andra fälgar eller kompletta hjul. Då KAN lackgarantin gå förlorad.
Men som sagt, väljer du att bara byta däck har du ju originalfälgarna med ventilerna i redan så då är det inget problem...

Re: Däcktrycksvarnare niro

16
I fredags em varnade display att jag hade för lågt tryck på VÄ bak. Efter ett tag visade displayn att jag hade 2.3 på alla 4 däcken, Trotts detta blinkade VÄ back rött.
Gick ut och sparkade på alla däcke, verkade OK.
Åkte till Kia verkstaden, de tog genast in bilen. Efter mer luft = alla däcken visade då 2.4 men VÄ bak blinkade rött. En kolla av felmedelande gav inget, allt OK.
Sen skiftade de VÄ bak och VÄ fram. Men VÄ back blinkade rött trotts detta. Verkstaden bad mig köra ett par dag och sen återkomma ifall problemet kvarstod.
De påstod att sensorn på min KIa Niro 2018/2019 inte sitter i fälgarna utan i ABS systemet i hjulen...?
Är det någon som har en ide vad det kan vara?

Re: Däcktrycksvarnare niro

18
HellboyElvis skrev:Det är inte däcken som påverkar garantin. Inte heller om du kör utan TPMS-ventiler.
Däremot är det en helt annan sak om köper andra fälgar eller kompletta hjul. Då KAN lackgarantin gå förlorad.
Men som sagt, väljer du att bara byta däck har du ju originalfälgarna med ventilerna i redan så då är det inget problem...
Vad har fälgarna att göra med bilens lack?

Re: Däcktrycksvarnare niro

20
HellboyElvis skrev:ET bl.a.
Kör man med fel mått sticker hjulen ut och blästrar lacken. Så det har en hel del med lacken att göra.
Jo sant! Men du behöver knappast original fälgar för att lackgarantin ska gälla. Fälgar anpassade för bilen räcker. Annars blir det tufft för tex förenade bil som bara kränger eftermarknads vinterhjul. Min levererades ny med eftermarknads vinterhjul.
Skriv svar

Återgå till "Niro"