Annons
Annons

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

7
Dalmore skrev:Kul!
Vad har du att berätta om de första 2500 milen?
I det stora hela så är jag väldigt nöjd, ligger stadigt på förbrukning mellan 0,45 - 0,5 oavsett trafikflöden, fantastisk att sitta i tunga köer genom hela essingeleden på enbart eldrift. Är förväntansfull inför våren och lite högre temperaturer då det bör sänka förbrukningen, har inte kört bilen i temperaturer över 5 grader knappt.

Kunderna är mycket positiva och tror att de åker en mycket dyr bil, den är tyst som en riktig premium-bil plus att man sitter bättre än många andra bilar i baksätet :)

Trots enbart framhjulsdrift och lite "fusk SUV" så tog min kia stockholms snökaos med ro, helt fantatiskt vad den tugga sig fram där Stockholms taxi och deras e-klass satt fast överallt i hela stan. Se om ni kan få upp det här klippet där jag kryssar en bit på e18 mellan bussar, bilar och lastbilar som står fast.

Ett problem jag haft är att jag på något konstigt sätt lyckats dra ur 12-volts batteriet och kunde då inte starta bilen, när jag väl startat med kablar så är hybridbatteriet helt opåverkat, säljare berättar om fler som haft problem och att batterierna inte hjälper varandra och i stort sett jobbar var för sig. Misstänker att jag sliter hårt på 12 volt med långa stunder med bilen på "tomgång" (står stilla med stereo, klimatanläggning och strålkastare). tydligen så driver hybridbatteriet enbard elmotor och inget annat, vilket man skulle kunna tro och på det är 12 volts batteriet väldigt litet.

Kul att det fanns intresse.

Trevlig helg!

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

8
Hurtche skrev:
Dalmore skrev:Kul!
Vad har du att berätta om de första 2500 milen?
I det stora hela så är jag väldigt nöjd, ligger stadigt på förbrukning mellan 0,45 - 0,5 oavsett trafikflöden, fantastisk att sitta i tunga köer genom hela Essingeleden på enbart eldrift. Är förväntansfull inför våren och lite högre temperaturer då det bör sänka förbrukningen, har inte kört bilen i temperaturer över 5 grader knappt.

Kunderna är mycket positiva och tror att de åker en mycket dyr bil, den är tyst som en riktig premium-bil plus att man sitter bättre än många andra bilar i baksätet :)

Trots enbart framhjulsdrift och lite "fusk SUV" så tog min Kia Stockholms snökaos med ro, helt fantastiskt vad den tugga sig fram där Stockholms taxi och deras e-klass satt fast överallt i hela stan. Se om ni kan få upp det här klippet där jag kryssar en bit på e18 mellan bussar, bilar och lastbilar som står fast.

Ett problem jag haft är att jag på något konstigt sätt lyckats dra ur 12-volts batteriet och kunde då inte starta bilen, när jag väl startat med kablar så är hybridbatteriet helt opåverkat, säljare berättar om fler som haft problem och att batterierna inte hjälper varandra och i stort sett jobbar var för sig. Misstänker att jag sliter hårt på 12 volt med långa stunder med bilen på "tomgång" (står stilla med stereo, klimatanläggning och strålkastare). tydligen så driver hybridbatteriet enbart elmotor och inget annat, vilket man skulle kunna tro och på det är 12 volts batteriet väldigt litet.

Kul att det fanns intresse.

Trevlig helg!
Härligt att höra!

Själv ligger min runt 0,55 med dubbdäck, och just dubbdäcken gör nog att jag inte tycker att den är speciellt tyst. Längtar verkligen efter våren och att få lägga på sommardäcken och se vad det gör för ljudet och förbrukningen.


Gillar filmen!

Trevlig Helg!
Kia Niro 2017 1,6 Hybrid DCT6, Cerulean blue, pluspaket 1

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

9
Jag kör ju utan dubb, annars kan jag inte köra på Hornsgatan och nu även Fleminggatan, gör säkert en del på förbrukning, plus att jag under ett 30 mil långt pass har en snitthastighet på knappt 30 km/h. Min förra bil kunde dra iväg över litern på samma förhållanden. Sommardäcken har ju även nav som ska minska motståndet så jag är väldigt hoppfull :)

Återgå till "Niro"