Annons

Köpråd KIA Niro

1
Hej allihopa,

Jag ska köpa en ny bil och har fastnat för KIA Niro då den ser tämligen prisvärd ut samt god driftekonomi.

Jag har funderat på olika val av utrustning, men insett att Pluspaket 1 passar mig bra, då strålkastarna är det som jag i huvudsak hade önskat få i paket 2.

Jag har även sett att det skall finnas trådlös laddning för telefoner i mittkonsolen, dock oklart när det kommer till Sverige.

Bilen jag har tittat på är en demobil med 115 mil på mätaren. Jag har provkört och den kändes utmärkt. Jag har bett handlaren inkludera vinterdäck på alufälg samt motorvärmare från Defa, vad anser ni vara ett bra pris för detta som helhet? Dvs bil plus ovanstående extra prylar?

Är ni nöjda med er bil? Vad är ett rimligt pris?

Tacksam för svar då beslut skall tas i dagarna.

Med vänlig hälsning
Annons

Köpråd KIA Niro

2
Vi är överlag jättenöjda med vår Niro, läs gärna mer i tråden som heter någonting i stil med "Är ni nöjda?" här i samma kategori.

Trådlös laddning kommer inte till Sverige överhuvudtaget vad jag förstått.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Köpråd KIA Niro

3
Tack för ett kvickt och tydligt svar, jag har läst igenom den tråden nu och det verkar ju väldigt lovande.

Priset jag fått för ovanstående är 220', tycker ni det är skäligt för ett demo ex med motorvärmare och vinterhjul?

Re: Köpråd KIA Niro

5
Niro är en fantastisk bil, stundtals "tråkig" att köra, samtidigt känns den trygg och mjuk på vägen.

Tyvärr saknar den svenska marknaden ett par tillbehör som i mitt tycke är väldigt viktiga, premium högtalare och trådlös laddning av mobil, förstår ej varför dessa ej kom med i PP1 eller PP2.

Också väldigt tråkigt med avsaknad av xenonljus i PP1.

Re: Köpråd KIA Niro

6
Tycker också det är synd att det inte är bättre ljus, ljud och avsaknaden av laddplatta (plus några andra saker).

Vad det gäller bränsleekonomin så tycker jag att den har dragit iväg. Var ganska låg i början, men nu så ligger den över 0.5 L/10 Km, och det har inte varit så kallt och mycket snö i år (hittills). Så vi får väl se hur det blir när sommarsulorna åker på, vad den dricker så.

Men med tanke på ljuset så ser det ut som insatserna på PP1 och PP2 ser likadana ut, går det inte att få in Xenonljus i dessa då?
Tänkte om Kia hade något kit för detta, och det bör väl inte vara för kostsamt då insatserna inte behövser bytas (tror jag, om det inte är något i reflektorn som skiljer).

Se bilden, ser likvärdiga ut.
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Bilagor
svart pp2.png svart pp2.png Visad 4568 gånger 208.9 KiB

Re: Köpråd KIA Niro

8
HellboyElvis skrev:Elektroniken framför allt, skiljer för mycket. Styrenheter, nivåsensorer, strålkastarspolare mm mm.
KIA har garanterat inte något "kit" för ombyggnation. Får nog bli Xenonknugen eller liknande ställe då...
Om jag inte helt missminner mig så har Niro inte nivåsensorer och strålkastarspolare på PP2.
Detta kringår de genom att Xenonlampan (D8S) är på upp till 2000 Lumen och då behövs inget av spolare och nivåreglering. (Osram har denna lampa).

Men om man dunkar i något från "Kungen" eller liknande företag, då ryker väl garantin?
Eller ser de inte att man bytt lampa? För man har väl rätt att byta lampor...???
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Köpråd KIA Niro

10
PDU61 skrev:Vi lade 120 000 i mellan på vår Niro inkl. Vinterhjul, Drag, Full tank, Pkt I.
Pkt 2 är inte värt summan då glastaket INTE gick att välja bort.
Är det glastak på Niro"???
Är det inte sollucka bara?
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Skriv svar

Återgå till "Niro"