Annons

Re: Niro + Android Auto?

11
ACP använder jag varje gång jag kör bilen. Ljudet blir mycket bättre än med BT när jag lyssnar på Storytel. Även integrationen med Spotify är bra, och det bästa är att ACP läser upp meddelande så man slipper sitta och fippla med mobilen. En utveckling som går åt rätt håll.

AA har jag inte testat, men jag har en Android-lur som jobbtelefon, så det står på att-göra-listan :-)
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso
Annons

Re: Niro + Android Auto?

12
oykkh skrev:
Tycker AA och Apple carplay är totalt värdelöst.. finns ingen nytta alls med det.. nav har jag inbyggt redan. Bluetooth duger gott för samtal och streama musik funkar oxå. Vad använder ni det?
........
Navi är Google Maps och den duger väl i brist på annat, men det är ingen hastighetsinfo eller varning för plåtpolis
Nåja, kanske inte totalt värdelöst......... men inte heller för mig speciellt nödvändigt (ACP i mitt fall).
Använder BT för telefoni och är nöjd med det.
Musiken kommer från min USB-sticka i mitten av konsolen - ger den absolut bästa ljudkvaliteten.
Vill jag ha fartkameror och live POIs så drar jag igång WiFi via iPhonen.

KIA använder HEREs kartor och där finns ingen hastighetsinfo - om man använder HEREs gratisapp på telefonen (vilket jag ibland gör "vid sidan om") finns hastighetsinfo.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Niro + Android Auto?

13
kiagubbe skrev:
oykkh skrev:
Tycker AA och Apple carplay är totalt värdelöst.. finns ingen nytta alls med det.. nav har jag inbyggt redan. Bluetooth duger gott för samtal och streama musik funkar oxå. Vad använder ni det?
........
Navi är Google Maps och den duger väl i brist på annat, men det är ingen hastighetsinfo eller varning för plåtpolis
Nåja, kanske inte totalt värdelöst......... men inte heller för mig speciellt nödvändigt (ACP i mitt fall).
Använder BT för telefoni och är nöjd med det.
Musiken kommer från min USB-sticka i mitten av konsolen - ger den absolut bästa ljudkvaliteten.
Vill jag ha fartkameror och live POIs så drar jag igång WiFi via iPhonen.

KIA använder HEREs kartor och där finns ingen hastighetsinfo - om man använder HEREs gratisapp på telefonen (vilket jag ibland gör "vid sidan om") finns hastighetsinfo.
Även Waze funkar bra att köra vid sidan om och har både hastighetsvisning och användargenererad trafikdata (förseningar mm). Den absolut bästa gps:en jag använt. Kör den i min andra bil som har en riktigt gammal och ouppdaterad inbyggd gps.

https://www.waze.com/sv/
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso

Re: Niro + Android Auto?

14
dunderklumpen skrev:Även Waze funkar bra att köra vid sidan om och har både hastighetsvisning och användargenererad trafikdata (förseningar mm). Den absolut bästa gps:en jag använt. Kör den i min andra bil som har en riktigt gammal och ouppdaterad inbyggd gps.

https://www.waze.com/sv/
Waze har en beta med stöd för Android Auto som jag använder. Tyvärr har den inte hastighetsvisning i Android Auto-läget men det kommer förhoppningsvis i framtida versioner. För att vara med i betaprogrammet för Android Auto och Waze får man vara lite kreativ när man registrerar sig som beta testare och fylla i att man bor i ett land som har officiellt stöd för Android Auto.
Kia Niro PP2 2017

Re: Niro + Android Auto?

15
kiagubbe skrev: KIA använder HEREs kartor och där finns ingen hastighetsinfo - om man använder HEREs gratisapp på telefonen (vilket jag ibland gör "vid sidan om") finns hastighetsinfo.
Jag har hastighetsbegränsningen framme i min Niro, men inte hur fort jag kör.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Niro + Android Auto?

16
Waze - intressant!

Har kollat på den lite - inte världens bästa användargränssnitt, men man vänjer sig med det mesta ;-)

Här är det med WiFi-åtgången?
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Niro + Android Auto?

18
crazycookie skrev:HERE som navigation? I min Niro står att det är TomTom [emoji54]
HERE är f.d. Navteq och är en kartleverantör vars kartor används i t.ex. Garmins GPS:er och även GPS:en som satt i min förra bil (en Cee'd årsmodell 2015). HERE har även en navigationsapp som heter Here We Go. Om det är HERE som levererar kartorna till den TomTom-baserade GPS:en i Niron har jag inte undersökt. Jag har fått för mig att just TomTom i alla fall tidigare inte använt kartor från HERE/Navteq men det kanske inte stämmer längre?
Kia Niro PP2 2017

Re: Niro + Android Auto?

19
kiagubbe skrev:Waze - intressant!
Jag hoppas att Google öppnar upp så att fler aktörer kan göra sina navigationsappar kompatibla med Android Auto. Just nu är det, vad jag vet, bara Waze (ägs av Google) som i beta-form fått stöd för Android Auto. Den stora fördelen med Android Auto (och Apple Car Play för den delen) tror jag kommer först när (om?) de öppnar upp för ett större urval av navigationsappar.
Kia Niro PP2 2017

Re: Niro + Android Auto?

20
kallt_kaffe skrev:
kiagubbe skrev:Waze - intressant!
Jag hoppas att Google öppnar upp så att fler aktörer kan göra sina navigationsappar kompatibla med Android Auto. Just nu är det, vad jag vet, bara Waze (ägs av Google) som i beta-form fått stöd för Android Auto. Den stora fördelen med Android Auto (och Apple Car Play för den delen) tror jag kommer först när (om?) de öppnar upp för ett större urval av navigationsappar.
Waze har jag kört i min lurar under åren och den gillar jag.
Jag hittade en betaapp V4.25.0.902 och la i den i mobilen, men ingen Waze i bilskärmen.
Vad behöver man göra för att spegla Waze till bilen?
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Skriv svar

Återgå till "Niro"