Annons
Annons

Re: Bättre ljus på Niro - hur?

12
Westman skrev:Jag satte en XBB lightswitch ( http://xbb.nu ) på Ceeden, då behöver man inte alls bråka och skala kablarna... Strömtjuvarna brukar kunna börja ärga efter 25-30000 mil i salt och skit....
Inte bara ärg som är problemet med strömtjyvar, de klipper defacto av kardeler vid montering och detta ökar resistansen samt sänker spänningen till brukarna med sämre resultat som följd. På halogen spelar även några ynka tiondels volt roll för resultatet. Sen finner jag att de brukar börja krångla tidigare än de miltal du anger.

XBB har jag aldrig hört talas om tidigare, såg mycket intressant ut. Du har inte haft några missade tändningar med den?
Önskar jag visst om den innan jag lödde in min signalkabel på ceed'en.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Bättre ljus på Niro - hur?

13
Torgskräck skrev: XBB har jag aldrig hört talas om tidigare, såg mycket intressant ut. Du har inte haft några missade tändningar med den?
Önskar jag visst om den innan jag lödde in min signalkabel på ceed'en.
När jag monterade in den hade jag problem med "falska positiva" tändningar...oftast tändes dom vid bilstart och släcktes i inte förrän efter några blinkningar. Jag mailade Innoware (tillverkaren) och fick mig en bit extra avskärmning tillskickad.
De falska positiva försvann, men den missade istället alltsomoftast första veckan. Nu vet jag inte om den lärt sig, för nu sköter den sig riktigt bra, missar kanske 1 på 30 tändningar. Den felmarginalen går nog lätt att eliminera också med lite finlir.

DRL funktionen är dock lite lynnig, den läser batterispänningen för att känna om motorn är igång och det fungerar väl hyfsat. På tomgång kan dom flimra då dom är osäkra på laddspänningen, likväl som dom kan blinka till när bilen står avstängd för sig själv.

DRL funktionen är dock på väg bort i nästa version.

Det är en produkt som är under finslipning och jag kommer definitivt köpa en XBB till nästa installation jag gör. Jag gillar att det blir en "ren" installation, lättare att smuggla ner den där plattan än få någon smidig lösning på en bunt med relän. Dessutom utan att bråka med originalsystemet.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Bättre ljus på Niro - hur?

14
Jag tyckte att LED-rampen var bra i början. Vitt och klart ljus. Men det var ett hel....e att få någon bra inställning på den, antingen högt och långt men inte så mycket ljus i det synfält man vill ha, eller så blev det rakt ner i backen.
Rampen bär nog sitta på taket för att ge bra effekt, men "jag hade ingen lust o borra hål i taket...." så den åkte ut.
Men inte bara på grund av ljusbilden, den störde radion ibland, mest på låga frekvenser och efter ca 10-15 min med helljus på så kom varningen upp för TPMS-funktionen. När jag bländade av till halvljus och kört ett par km så fungerade TPMS igen....
Så jag investerade i 2 st. NBB fjärrljus, Xenonkonverterade gjorde jag själv, lite pill, men det funkade till slut, och fick ett grymt ljus.
Bifogar 2 st. lite suddiga bilder, (fett på linsen), men det syns vilket bra ljus det blev. Är bara synd när man bländar av till halvljus, så blir det som ett mörker...
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Bättre ljus på Niro - hur?

18
Bifogar några bilder, om de kan vara till någon hjälp.
Reläet är dolt någonstans, jag har inte hittat det.
Plus tar man från säkringsboxen.
Jorden har de tagit från någon längsgående balk.
Lägg märke till hur bra halogenljusen lyser....när extraljusen är tända... ;)
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Skriv svar

Återgå till "Niro"