Annons

Re: Niro leveranstid, lång!

81
MagnusLindgren skrev:Har faktiskt valt 18" till sommaren, den ser helt enkelt bäst ut med dom på.
Ett litet tips: När du har 18"-hjul är den tyvärr inte miljöbil längre, den då drar 0.44 L/10 KM.
Det blir nog snyggare och är ju inte så stor skillnad i bränsleförbrukning, men det tycker staten... :(
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Annons

Re: Niro leveranstid, lång!

82
hema skrev:
MagnusLindgren skrev:Har faktiskt valt 18" till sommaren, den ser helt enkelt bäst ut med dom på.
Ett litet tips: När du har 18"-hjul är den tyvärr inte miljöbil längre, den då drar 0.44 L/10 KM.
Det blir nog snyggare och är ju inte så stor skillnad i bränsleförbrukning, men det tycker staten... :(
Medveten om det, men det är vad som står i registreringspapprena som dom går efter.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Niro leveranstid, lång!

84
MagnusLindgren skrev:
hema skrev:
MagnusLindgren skrev:Har faktiskt valt 18" till sommaren, den ser helt enkelt bäst ut med dom på.
Ett litet tips: När du har 18"-hjul är den tyvärr inte miljöbil längre, den då drar 0.44 L/10 KM.
Det blir nog snyggare och är ju inte så stor skillnad i bränsleförbrukning, men det tycker staten... :(
Medveten om det, men det är vad som står i registreringspapprena som dom går efter.
Vad är orginal storleken på däcken kontra dina 18"? Intresserad att veta eftersom jag har däck o fälg hemma från min sportage som kanske skulle passa. Onödigt att skicka med däck o fälg till ÅF när jag får köpa V-hjul till nya bilen

Re: Niro leveranstid, lång!

86
Och hur mycket däcktryck har du? Systemet varnar om ett eller flera hjul understiger 2.0 bar.
Däcktrycket ändras under körning och ökar med varmare däck/varmare utetemp. Därför kan lampan slockna efter en stunds körning om trycket ligger i gränslandet på t.ex. 1.8-1.9 bar med kalla däck.
Så kolla däcktrycket INNAN verkstadsbesök, annars kan det bli onödiga utgifter.

Re: Niro leveranstid, lång!

88
Jag har märkt att min TMPS-lampa kan tändas då och då, den verkar bli störd av div. saker.
Hade en Led-ramp som störde. När jag körde med helljus i ca 10 min. så tändes den, men så fort jag gick tillbaka till halvljus och kört ett par km, så slocknade den, för att tändas igen vid nästa helljuskörning i ca 10 min. Så den åkte ut....
Har även en Wi-Fi sändare i bilen som vekar störa då och då, får upp samma problem som med helljuset, men med skillnaden att jag måste stänga av Wi-Fi- sändaren, så slocknar den.
Vet inte om det är givarna i vinterhjulen som spökar (är inte KIA original, vet inte vad det är för märke, var gummihandlaren som stoppade i dessa).
Så om några månader när sommarhjulen åkt på, får man svar på om det är givarna eller om det är något i KIA´n som spökar.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Niro leveranstid, lång!

89
Är nog inne på samma resonemang som du, att det kan vara min mobil som stör systemet. Tidigare har jag haft den i facket vid usb-uttagen men igår när jag körde låg den i innerfickan på jackan. Jag låter mobilen koppla upp sig mot gps m.m via Kia hotspot appen för att få trafikinformation och fartkameror, kan ju vara wifi-kopplingen som stör. Ska testa med att lägga den i facket igen då jag kör till verkstaden idag för att se om jag kan provocera fram problemet igen.

Kia Niro 2017 Pearl White

Återgå till "Niro"