Annons
Annons

Re: Vinterdäck?

12
Sparka/peta loss snö i hjulhusen får man göra på alla bilar. Iaf så lönge de håller plogbladen 5cm upp och sen ska salta bort det. Blir ju som smör utefter vägarna.

Fast det kanske bara är jag som haft det på alla volvo och audi jag haft innan precis som på dessa kia vi nu har.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Vinterdäck?

13
Hej alla. Köpte min optima plugin i tisdags. Såg naturligtvis till att det är bra vinterdäck på. Det sitter Continental Winter viking 2 dubbfritt.
Körde tidigare på Nokian hakka 8 dubbat i min passat alltrack -17 och där var det ett jävla oljud men bra grepp. Köpte den bilen i februari ifjol och innan den hade jag en alltrack-14 med just Continental vinter viking 2 dubbfritt på, vilka hade högklassigt grepp. Bor i Umeå och kör på alla sorters vägar de 5 månader vi har vinter och jag kan absolut rekommendera Continental dubbfria för de som kör lite mer i vinterväglag. Min ÅF vet vilka krav vi i norr har på våra däck, så naturligtvis fick man frågan om man ville ha dubbat eller dubbfritt. För min del blev det dubbfritt igen då vi blev stadsbor och majoriteten av milen man gör är på saltad väg. Dessutom är dubbfritt undantaget tvångsbyte ett visst datum.

Re: Vinterdäck?

14
Lite "bump"
Nu när det är dags att byta till vinterdäck igen så har jag beställt nya Nokian så får vi se om det förhoppningsvis blir bättre.
Men tillsvidare får väl en varning till presumtiva Kia Optima-kunder kvarstå, köp INTE Kumho vinterdäck!

I övrigt har väl bilen varit bra, inga direkta problem (snö på backkameran räknas väl inte som ett riktigt problem :) )
ca 40(vinter)-55 km "verklig" elräckvidd, total snittförbrukning bensin 0,38 inkl semestertripp. Ingen koll på elen.
Mycket trevliga finesser som Backkamera, mobil-Bluetooth, Android Auto, adaptivfarthållare, alla varningssensorer etc.

Stolskomfort, väghållning, prestanda lite "mellanmjölk" kanske, helt ok, men inget spektakulärt.

Hälsning till alla Optima-bröder och systrar
Ha det så bra och sladd på bilen på rätt sätt! :)
/thabse

Re: Vinterdäck?

15
Fick min bil i torsdags utrustad med friktionsdäck Cooper Weather Master Ice 100 215/55/R17. Kom inte in på parkering hemma i nysnön, fick hämta trasmattor att köra på. Kör jag i väg grenen slirar/spinner bilen. Och stannar jag i 5cm snö kommer jag inte igång. Åker runt med mattor och snökedjor.
I uppförsbacke slirar bilen så kraftigt att den inte stannar på vägen.

När jag pratar med försäljaren säger han att de inte hört om detta problem tidigare, och rekommenderar dubbdäck. Det vill jag helst undvika, kan någon rekommendera friktionsdäck som fungerar?

Känns tungt att sälja bilen efter en vecka för att jag inte kommer hem. Har redan en sommarbil, Mustang 65a
Peter

Re: Vinterdäck?

16
hej,

Jag skulle nog inte skylla på bilen. Låter billigare att byta däck än att byta bil?

Är du ute och går i platta sommarskor på vintern så kommer du garanterat att halka på snö och is. Har du bra vinterskor så är risken betydligt mindre. Så jag skulle nog rekommendera att söka efter tester av friktionsdäck för att hitta bra däck, är stor skillnad på ett bra och ett dåligt! jag själv har aldrig hört talas om Cooper som märke, men tex Continental ContiViking Contact 7 är ett däck som fått bra betyg.

Jag själv kör omkring med Nokian Hakkapeliitta 9, dubbade visserligen, men aldrig kört fast i nåt väglag. Även i 1dm+ snö.

Re: Vinterdäck?

17
Säljeren säger att det är bra däck.
Säger att det inte blir bättre med Nokian utan hänvisar till dubb, vilket jag tycker är konstigt. Vill veta om det finns någon som kör med friktion utan problem
Måste det vara dubb, blir det bilbyte
Peter

Re: Vinterdäck?

18
Nu har jag ingen Optima, men har kört dubbfritt sedan 2007 med Toyota Avensis, Honda Civic, Ford Focus, Skoda Octavia och nu Niro plugin.
Enda anledningen till att välja dubbat är om man bor i skogen och kör isiga småvägar.
Det gäller dock att välja ett bra odubbat däck så som Nokia, Continental, Pirelli eller Goodyear.
Inte budgetdäck som Cooper, Marshall, Kumho med fler.

/ Tommi

Skickat från min SM-T580 via Tapatalk

Re: Vinterdäck?

19
Kör med Goodyear UltraGrip Ice2. Dessa hade jag på min föra bil och tycker att dom är bra. Fast inte kört så mycket i snön eftersom bilen är nyligen köpt.
Men som andra rekommenderar köp däck för nordiska väder förhållande så är det lugnt. Mitt rekommendation är Goodyear UltraGrip Ice2 eller Nokian R2.

Re: Vinterdäck?

20
I snöslask hjälper inte dubbdäck. Din försäljare pratar i nattmössan. Jag klättrade i backarna i Åre med drygt 1 dm nysnö (för ett år sedan) och blev imponerad av mina Nokian friktionsdäck. Niro laddhybrid men det är nog ingen större skillnad.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"