Annons

Frågor gällande Optima SW plug-in

1
Jag går i köpartankar när det gäller en Optima SW plug-in hybrid. Jag har dock några frågor gällande den riktiga förbrukningen. Som jag förstått det är den uppgivna räckvidden på el mycket nära vad man faktiskt kan köra. Jag undrar dock om någon av er har testat och kan svara på följande frågor.
1. Vad drar den om man väljer att köra i hybrid-läge istället för att först köra på el- och sedan på bensin när batteriet är tomt?
2. Vad drar bilen när man kört slut på batteriet? T.ex om man kör på bilsemester i motorvägsfart och inte har möjlighet att ladda batteriet varje dag.
3. Hur mycket drar bilen nu på vintern om man kör i EV-läge men bilen använder bensin för att värma kupén? Är det en försumbar förbrukning om man har möjlighet att ladda batteriet efter varje biltur och man inte behöver köra på bensin, eller handlar det om flera liter?

Tacksam om någon tar sig tid att svara på dess frågor.
Annons

Re: Frågor gällande Optima SW plug-in

2
1. Har åkt uppsala-skutskär typ 2 ggr i hybrid drift, kört lite lugnare än skyltning 120på motorvägen, där legat i 110 pga ny bil och nya dubbdäck då legat på ca 0.55.

2. Har inte provat ännu men kan tänka mig runt 0.7-0.8.

3. Kör vi uppsala tur retur ca 33km enkel, fulladdat hemma ingen laddning i stan och klimat på auto 19grader. Så har jag med rådande väder legat mellan 0.16-0.19.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Re: Frågor gällande Optima SW plug-in

3
Tack för dina svar!
Det var intressant att se dina förbrukninssiffror!
Om man kör på hybridläget när man laddat fullt, kommer batteriet att ladda sig själv som i en vanlig hybrid, typ Prius eller kommer det ladda ur helt så småningom under en längre sträcka? Min tanke är att om bilen håller laddningen i hybridläget så kanske man nöjer sig med att köra på hybridläget hela tiden när man åker på europasemester med bilen istället för att ladda fullt en gång och sedan bara köra bilen med tomt batteri när man kört slut på EV läget.

Re: Frågor gällande Optima SW plug-in

5
Har ungefär samma erfarenhet som mike the bike, körde ner till Malmö från Göteborg och tillbaka över nyårshelgen
Starta med full laddning och drog ungefär 0.6 totalt på färden ner, då började jag några kilometer på el och körde sista 3 milen på el.
Vid hemfärden räckte batterit bara någon kilometer så körde mest i hybridläge med "tomt" batteri och hamnade på 0.7 i förbrukning totalt.
Hybridläge på Optiman = att viss del går till att ladda batteriet för att hålla det åtminstone på samma nivå.
2017 Optima SW Hybrid - Gravity Blue Komfort plus 2

Re: Frågor gällande Optima SW plug-in

6
Tack för era svar!

Jag fick låna en bil av en vänlig återförsäljare över en natt och fick följande siffror:
Hybriddrift - Landsväg - tätort - landsväg- tätort. Ca 4 mil total sträcka - 0,56 l/mil i snitt
Eldrift - Med 84% batteri vid start blandar tätort och landsväg. Fick slut på batteri efter ca 5 mil - 0,17 l/mil. -4 grader ute. 21 grader på klimatanläggningen.
Hybriddrift med ”tomt” batteri landsväg - in till stan och sedan ut på motorvägen, ca 4 mil - 0,51 l/mil.
Hybriddrift (tomt batteri) - mestadels 100 och 90 km/h - 0,56 l/mil.
Hybriddrift (fulladdad) tätort ut till 90, 100 och 110 vägar från kallstart 0,72/ mil.
Bilen är alltså hyfsat snål tills man når upp i 100 km/h, vid 110 upplevde jag att den nästan slutade gå på el förutom i nedförsbackar. I 100 gick den betydligt mer på el.
Jag märkte också att ”tomt” batteri innebär mellan 14-16% kvar.

Re: Frågor gällande Optima SW plug-in

7
Har kört KIA Optima Plug In in 750 mil sedan Oktober i norra Norrland med temperaturer ner till minus 30 grader. Mest stadskörning med kortare resor på 1,5 mil. Drar en släpvagn då och då som påverkar förbrukningen väldigt lite- försumbart. Bilen har fungerat utan anmärkning. Laddar hemma nattetid. Förbrukningen ligger idag på 4,9 liter. Har även gjort en långresa på 180 mil i vinterväglag då gick den mest i hybridläge, förbrukningen under resan slutade på 4,7 liter. Använder alltid motor och kupevärmare vid temperaturer under 0 grader. Det gäller att vara aktiv med temperaturen i kupen, ONLY DRIVER knappen på så fort man sitter ensam. Enda anmärkningen hittills är att helljuset är kasst. Monterade en ramp med 6 x 10 W som har en spridning på 6,5 grader vilket ger hyfsat ljus på längden. Justerade samtidigt upp halvljuset så högt det är tillåtet. Så långt allt väl med bilen.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"