Annons

Ingen värme i bilen när man kör på el? Ingen el kallare än +14 grader?

1
Har hört lite dumheter om Denna laddhybrid.
Som att man inte kan ha värmen på utan bensinmotorn igång.
Att man inte kan köra som elbil när det är kallare än +14 grader.

Stämmer ovanstående?
Annars har jag funderat väldigt allvarligt på en SW laddhybrid....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Ingen värme i bilen när man kör på el? Ingen el kallare än +14 grader?

2
Ronnie skrev:Har hört lite dumheter om Denna laddhybrid.
Som att man inte kan ha värmen på utan bensinmotorn igång.
Att man inte kan köra som elbil när det är kallare än +14 grader.

Stämmer ovanstående?
Annars har jag funderat väldigt allvarligt på en SW laddhybrid....
Går alldeles utmärkt att köra som elbil när det är kallare, var -8 häromdagen och elmotorn gick finfint.
Att bensinmotorn går igång för att värma stör inte mig, förbrukningen är fortfarande extremt låg och man kommer längre på el än konkurrenterna.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl

Re: Ingen värme i bilen när man kör på el? Ingen el kallare än +14 grader?

3
Ronnie skrev:Har hört lite dumheter om Denna laddhybrid.
Som att man inte kan ha värmen på utan bensinmotorn igång.
Att man inte kan köra som elbil när det är kallare än +14 grader.

Stämmer ovanstående?
Annars har jag funderat väldigt allvarligt på en SW laddhybrid....
När det gäller el/bensin-laddhybrid, så har man jo två motorer i en bil, och har två huvudsätt för fremdrift, bensin eller el.
Ska man samtidig som bilen går framåt, värma kupèn, så har man två "bränslen" att välja på, bensin eller el.
1 liter bensin ger ungefär 10kWh energi, en energi med stor förlust när den benyttas för att driva en bil framåt, men ett mycket högt energiuttag när den eldas till värme.
Är syftet med en laddhybrid att få ur så mycket framdrift som möjlig, med så lite energi som möjlig, så är nog KIA's lösning den bästa, el till framdrift, bensin till värme.
Benytter man deremot bilen mycket till kortare körningar, och skiter i värmen, så är nog den omvende lösningen kanske bättre.

Re: Ingen värme i bilen när man kör på el? Ingen el kallare än +14 grader?

5
Har gjort en resa på ca 200 mil med min KIA Optima Hybrid. Resan gick från Luleå till Åbo tur och retur.
Fick köra hybridläget efter landsväg och EV läget i stadstrafik. Förbrukningen ligger på 4,4 liter/ 100 km enligt bilens statistik. Stadskörning 4,3 liter i EV läge. Temperaturen låg mellan +4 till – 4 grader utom sista 20 milen då temperaturen kröp ner mot -15 grader. Trots laddat batteri slår bilen om till HEV och displayen visar att motorn behöver värme. HEV läget går in då och då så förbrukningen stiger till 4,7 under den sträckan det var kallt. Inga problem med värmen som stadigt är ställd på +20 grader.

Re: Ingen värme i bilen när man kör på el? Ingen el kallare än +14 grader?

6
Hej,

Jag hade önskat att man kunde montera ett eldrivet värmepaket just för de korta körningarna. Problemet är inte värmen i bilen, utan imman på rutorna vid kalla temperaturer. Kör man med klimatsystemet i läge off så tar det inte lång stund innan imman kommer.

Jag kan tipsa om att sätta värmen på low (sync), defroster-läge på luften och sedan sänka fläkten till 3-4 steg så kan man köra runt på stan utan att det immar igen. Fungerar utmärkt på ren eldrift ned till -10 grader, har inte provat lägre än så än. Men som tidigare skrev så går bilen över till tvingat HEV-läge vid -13/-14 grader när man har värme i bilen på längre turer.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"