Annons

Repig vindruta efter 3 månader

1
Jag har upptäckt att det blivit massor med repor i vindrutan på min Niro jag hämtade ut 18/1.
Det är repor som går längs med vindrutetorkerna (dvs samma vinkel) och en hel del andra repor som går på tvären. Jag har inte kört på några speciellt skitiga vägar, bara normalt vinterväglag. Jag har dessutom tvättat bilen i självtvätt med högtryckstvätt en gång i veckan sen jag hämtade ut den, så inga borstar har varit i närheten av bilen.
Har haft två Toyota tidigare och har aldrig upplevt liknande repor.
Är det dålig kvalitet på Kias bilglas eller har jag haft extrem otur?
Annons

Re: Repig vindruta efter 3 månader

2
Hade bilen inne för byte till sommardäck och dom kollade även på mina repor. Verkstan konstaterar att det finns ett 20-tal mindre stenskott och vertikala repor som troligtvis orsakats av isskrapa.
Ska en bil som säljs i Sverige inte tåla att man skrapar rutan? Har aldrig varit med om det under mina år som Toyotaägare och det gör mig tveksam till Kia som bilmärke.

Re: Repig vindruta efter 3 månader

3
Hej!

Hur gick det för dig? Jag har råkat ut för exakt samma sak med min Niro 2018. Hämtade ut den i slutet av Maj 2018 och efter första vintern är rutan rejält repig. Vissa repor ser ut att ha orsakats av torkarbladen och andra av isskrapa eller något. Det är verikala repor som går längst med vänsterkanten av framrutan.
Detta i kombination med ett antal små stenskott i rutan. Otroligt dålig kvalitet på rutan tycker jag. Min gamla Cee´d från 2011 hade inga liknande repor när jag bytte in den 7 år senare...
Undrar ju hur min Niro kommer se ut om några år...

Re: Repig vindruta efter 3 månader

4
[quote="Mret82"]Hej!

Hur gick det för dig? Jag har råkat ut för exakt samma sak med min Niro 2018. Hämtade ut den i slutet av Maj 2018 och efter första vintern är rutan rejält repig. Vissa repor ser ut att ha orsakats av torkarbladen och andra av isskrapa eller något. Det är verikala repor som går längst med vänsterkanten av framrutan.
Detta i kombination med ett antal små stenskott i rutan. Otroligt dålig kvalitet på rutan tycker jag. Min gamla Cee´d från 2011 hade inga liknande repor när jag bytte in den 7 år senare...
Undrar ju hur min Niro kommer se ut om några år...[/quote]


Verkstan sa bara att det "troligtvis är repor från isskrapa" och "att det förmodligen kommit in en sten under torkarbladet"... och att "det är nog lite mjukare glas i moderna bilar". Vill gärna få tips om hur man kan få dom att byta rutan, för det är knappast acceptabelt att en bil repar sig själv via torkarbladen. Det där med sten och grus är skitsnack, jag tvättade bilen varje helg första halvåret.

Re: Repig vindruta efter 3 månader

6
Nu har bilen varit inne på sin första service. Påpekade den otroligt lättrepade rutan och fick det tråkiga svaret att alla nya bilarnas rutor är så. Och att det inte är någon skillnad om vi byter till en ny. Försäkringsbolagen har tydligen också slutat med granskning av vindruteskadornas uppkomst då rutor nu "nöts" ut...
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"