Nybliven ägare av en niro och sjukt nöjd.
Har en fundering ang laddning.
Hemma laddar jag bilen i motorvärmarstolpen.
Säkringen som sitter i är på 10a, tar ca 3,30 att ladda full.
På jobbet har jag tillgång till laddning via vanligt uttag, jag tror (har inte kollat noga) att detta uttag är avsäkrat för 16 a.
I instruktionsboken står det att ladsaladden med iccb box (den som kom med bilen) ska ha 8,10 eller 12a.
Kan jag på något sätt skada bilen om jag laddar med denna medföljande laddare i ett uttag som är avsäkrat för 16a?
Annons
Re: Niro phev
2Nej, för laddaren kommer som max bara kunna leverera 12A.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Re: Niro phev
3Att det är 16A säkring betyder bara att du kan belasta med 3680W men bilen kommer fortfarande bara att belasta med 12A 2760W.Micke36 skrev:Nybliven ägare av en niro och sjukt nöjd.
Har en fundering ang laddning.
Hemma laddar jag bilen i motorvärmarstolpen.
Säkringen som sitter i är på 10a, tar ca 3,30 att ladda full.
På jobbet har jag tillgång till laddning via vanligt uttag, jag tror (har inte kollat noga) att detta uttag är avsäkrat för 16 a.
I instruktionsboken står det att ladsaladden med iccb box (den som kom med bilen) ska ha 8,10 eller 12a.
Kan jag på något sätt skada bilen om jag laddar med denna medföljande laddare i ett uttag som är avsäkrat för 16a?
Sedan kan du köra 12A på en 10A säkring då standard är att du kan belasta 30% mer än angivet. Dvs 13A på en 10A säkring.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl