Annons
Annons

Re: Laddning av "stora batteriet" utan kabel?

4
Det finns en vanlig generator på bensinmotorn som laddar 12 volts batteriet. Det stora batteriet laddas med laddkabel, antingen den som du får med bilen eller med en enkom snabbladdningskabel som du får köpa (Typ2 kabel) eller så laddas stora batteriet när bilen rullar fritt eller när du bromsar. Vid HEV läge hålls batteri fyllningen på samma procenttal hela tiden med hjälp av motorladdningen som går in då och då. När det blir kallt då menar jag -15 och mer går bilen automatiskt på HEV läge för att kunna hålla motortemperaturen. Så fungerar det på min Optima och förmodligen samma på en NIRO. Hoppas det var till hjälp.

Re: Laddning av "stora batteriet" utan kabel?

5
Mauritz skrev:Det finns en vanlig generator på bensinmotorn som laddar 12 volts batteriet.

Typ... Sitter en DC/DC omvandlare som laddar 12V batteriet från driftbatteriet, som i sin tur laddas av bensinmotorn samt bromsgenerering. 12V batteriet laddas även när man laddar driftbatteriet med laddkabel, men bara tills driftbatteriet är fullt. Sen stängs den funktionen av (är någon mjukvarigrej).
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Laddning av "stora batteriet" utan kabel?

6
Tack för svaren! Nu är jag hemma igen efter julfiranden och kan läsa och svara.
Jag var lite otydlig i min fråga.
Med stora batteriet menade jag det som ligger i bagaget (och lilla batteriet det som ligger under baksätet). 12V räknar jag inte som batteri till hybridsystemet.
Som jag förstod säljaren är det bara det "lilla" batteriet (under baksätet) som laddas av motor och vid bromsgenerering och det stora (i bagaget) bara via kabel.

På tal om bromsgenerering, på min nuvarande Auris Hybrid kan jag lägga växellådan i ett bromsläge, det har jag inte sett på Niro. Om man väljer sportläget och växlar ner, kommer den att generera el eller bara motorbromsa?

Re: Laddning av "stora batteriet" utan kabel?

7
Järven skrev:Tack för svaren! Nu är jag hemma igen efter julfiranden och kan läsa och svara.
Jag var lite otydlig i min fråga.
Med stora batteriet menade jag det som ligger i bagaget (och lilla batteriet det som ligger under baksätet). 12V räknar jag inte som batteri till hybridsystemet.
Som jag förstod säljaren är det bara det "lilla" batteriet (under baksätet) som laddas av motor och vid bromsgenerering och det stora (i bagaget) bara via kabel.

På tal om bromsgenerering, på min nuvarande Auris Hybrid kan jag lägga växellådan i ett bromsläge, det har jag inte sett på Niro. Om man väljer sportläget och växlar ner, kommer den att generera el eller bara motorbromsa?

Stämmer det verkligen ?
Jag menar, 12v-batteriet laddas väl av generatorn, som i vilken annan bil som helst...?
...alltså nu är jag inte så insatt i hybriderna, men hybridbatteriet borde väl laddas av bensinmotorn och/eller av bromsgenerering. Hur laddas isåfall hybridbatteriet till t.ex Niro utan plug-in ?
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"