Annons

Kia Niro PHEV - fel på laddare

1
Min Kia Niro PHEV kunde efter sådär 100 mil och 5 veckor inte längre laddas.
En röd varning blinkar på lådan på kabeln "FAULT"

Var på verkstan med bilen måndag morgon.
Fick veta att det var fel på laddaren som följer med bilen.
Ska få ny laddare - "inom kort".
Kia Soul EV - Titanium Silver - Årsmodell 2018
Annons

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

2
Det verkar ju lite oroväckande att den gick sönder så snabbt.
Bara av nyfikenhet, har du (eller någon annan) köpt till en snabbladdare? Jag har dålig koll på om det behövs egen kabel när man ska ladda t.ex. utanför affärer eller snabbmatkedjor, men jag tänker att jag vill kunna snabbladda när jag inte är hemma.

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

3
Järven skrev:Det verkar ju lite oroväckande att den gick sönder så snabbt.
Bara av nyfikenhet, har du (eller någon annan) köpt till en snabbladdare? Jag har dålig koll på om det behövs egen kabel när man ska ladda t.ex. utanför affärer eller snabbmatkedjor, men jag tänker att jag vill kunna snabbladda när jag inte är hemma.
Om du med "snabbladdare" menar en laddare med större kapacitet (Ampere) (Typ2-Typ2), påtänker jag att skaffa en sådan för montering i mitt garage.

Det blir då sannolikt en variant utan inbyggd kabel - i stället med en separat Typ2-Typ2-kabel - som jag då också kan ha med i bilen.

19 december blev det meddelat, att regeringen vill ge möjlighet för statligt stöd - max 10.000 - för installation av fasta laddare i hushållen.
Om jag fattat allt rätt kommer stödet att gälla för installationer gjorda efter 1 januari 2018 - även om det också pratades om att startdatum för stödet ska vara 1 februari 2018.

Kommer själv att avvakta tills "pålitlig" information kring detta blir tillgänglig.
Kia Soul EV - Titanium Silver - Årsmodell 2018

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

4
Kim H skrev:Min Kia Niro PHEV kunde efter sådär 100 mil och 5 veckor inte längre laddas.
En röd varning blinkar på lådan på kabeln "FAULT"

Var på verkstan med bilen måndag morgon.
Fick veta att det var fel på laddaren som följer med bilen.
Ska få ny laddare - "inom kort".
Precis samma sak har hänt idag med vår Niro PHEV. Också omkring 5 veckor gammal och runt 100 körda mil.

Tog det lång tid att få reparationen utförd? Något som hindrar att köra bilen i alla fall?

//jason

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

5
Tråkigt att höra.

Du kommer säkert också att få en ny laddare från KIA.

I mitt fall kom nya laddaren sannolikt från Korea - fick till en början veta att den skulle komma "om 3 månader".
Sedan bråkade jag lite på KIA's hemsida - kontakt eller dylikt - och fick då mejl från verkstaden, att de skulle försöka få fram den tidigare.
Slutligen var laddaren framme efter sådär 5 veckor.

Möjligtvis har KIA tagit lärdom av händelsen och har säkrad att ersättningsladdare inte måste skickas från Korea.

Kontakta först din verkstad för att bekräfta, att det är laddaren som det är fel på.
Tala sedan om för dem, att du inte vill acceptera att skulle vänta 3 månader på en ny laddare.
Stå på dig.
Själv skaffade jag en alternativ laddare från EVconnect, så att jag inte skulle vänta 3 månader som det först blev upplyst.
Denna här: https://evconnect.se/collections/portab ... 30v-10-16a
Den fungerar perfekt.

Det ska inte vara något problem att köra bilen utan att kunna ladda den.
Den kommer då att fungera precis som en vanlig Kia Niro - d.v.s. i HEV-läge.

Lycka till.
Kia Soul EV - Titanium Silver - Årsmodell 2018

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

6
Tack för upplysning. Men när jag nu läser din första postning inser jag att det inte är samma fel. Det är lampan på instrumentbrädan som blinkar rött; laddboxen som följer med bilen funkar som den ska. Bra dock att veta att bilen kan användas, det är ju mitt i långhelg och omöjligt få kontakt med Kia eller deras detaljist, KC Motors i Malmö.

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

7
jason skrev:Tack för upplysning. Men när jag nu läser din första postning inser jag att det inte är samma fel. Det är lampan på instrumentbrädan som blinkar rött; laddboxen som följer med bilen funkar som den ska. Bra dock att veta att bilen kan användas, det är ju mitt i långhelg och omöjligt få kontakt med Kia eller deras detaljist, KC Motors i Malmö.
När du sätter i laddkabel i bilen, klickar det fram vid kofångaren då? Detta felet hade jag på min exakt efter 1 månad och nästan exakt 100mil körda. Hämtade bilen 16 november och 15 december kunde jag inte längre ladda bilen vare sig med medföljande laddkabel eller snabbladdningskabel hos ex. Ikea mf. Det klickade framför motorn och bilen vägrade ta emot laddning.

19 mars fick jag ny kontakt monterad som sitter innanför kofångaren fram efter en hel del bråk med Kia Sweden via mail och samtal att varför det skall ta sån lång tid!

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

9
Precis samma som för mig, är en kontakt innanför kofångaren som behöver bytas. Nu kanske reservdelslagret har kommit igång så du får väl förhoppningsvis din kontakt snabbare än vad det tog mig och minst två andra som också hade fått samma fel. Tar ca 1-2timmar för dom att byta den på verkstan

Vore kul att veta om det är många som har haft detta felet, då borde de göra en kampanj för att åtgärda det på de som ännu inte har gått sönder

Re: Kia Niro PHEV - fel på laddare

10
Var in till verkstan häromdagen. De konstaterade att det var ett stift i chassi-kontakten som inte trycktes in i kontakten på kabeln. De gjorde "en reset" och sen fungerade det igen. Jag märkte när jag kom hem att i stället för "klickandet" hördes nu ett "surr", troligen från stiftsmekaniken, när kabelkontakten sattes i chassikontakten.

Jag har det på bevakning; uppstår felet igen så byter verkstan kontakten.

BTW På vår Niro sitter chassikontakten i vänster hjulhus, inte i grillen.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"