Annons

Elförbrukning Niro Plug-in

1
Att kolla bensinförbrukningen är ju ganska enkelt. Men elförbrukningen är ju minst lika intressant! Jag laddar (hittills) bara hemma i garaget. Ladduttaget lyckades jag få på egen 10 A-säkring. Elåtgången mäter jag med en Energimätare VOLTCRAFT SEM-3600BT från Conrad.se. (369,-+frakt).
Skärmbild Voltcraft SEM-3600BT Skärmbild Voltcraft SEM-3600BT
Det finns ju många enklare och billigare energimätare men denna Volcraft har intressanta finesser.
Via app i mobilen och Blåtand kan jag avläsa en massa värden. Dessutom slå på och av laddaren. Eller programmera ett tidsschema för laddning. För säkerhets skull skriver jag upp kilowattimmarna en gång i veckan, man kan ju råka radera värdet! Ber att få återkomma med värden, har bara haft bilen 3 veckor och bara tankat en gång när jag hämtade ut den.
Annons

Re: Elförbrukning Niro Plug-in

3
Vi kör inte så mycket men nu har jag 713 km på mätaren efter drygt 2 månader. Blandad körning, alltid el så långt den räcker, längsta turen 22 mil. Tankade idag trots att det var ½-tank kvar. Resultat: 2,9 l bensin/100 km. 10,1 kWh el/100 km (se trådstart). Med bensinpris 14,42 kr/l och elpris 1,13 kr/kWh (glöm inte rörliga nätavgiften!) blir kostnaden 5,33 kr/mil. Det var länge sen jag åkte bil så billigt!
(OK, jag vet att avskrivning, service, rep. mm är de stora kostnaderna!)
KIA Niro laddhybrid pluspaket 1
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"