Att kolla bensinförbrukningen är ju ganska enkelt. Men elförbrukningen är ju minst lika intressant! Jag laddar (hittills) bara hemma i garaget. Ladduttaget lyckades jag få på egen 10 A-säkring. Elåtgången mäter jag med en Energimätare VOLTCRAFT SEM-3600BT från Conrad.se. (369,-+frakt).
Via app i mobilen och Blåtand kan jag avläsa en massa värden. Dessutom slå på och av laddaren. Eller programmera ett tidsschema för laddning. För säkerhets skull skriver jag upp kilowattimmarna en gång i veckan, man kan ju råka radera värdet! Ber att få återkomma med värden, har bara haft bilen 3 veckor och bara tankat en gång när jag hämtade ut den.
Det finns ju många enklare och billigare energimätare men denna Volcraft har intressanta finesser.Annons
Re: Elförbrukning Niro Plug-in
2Tack för tipset,
Jag tycker det är konstigt att bilen inte kan återkoppla hur många kWh man laddar upp den med.
Jag tycker det är konstigt att bilen inte kan återkoppla hur många kWh man laddar upp den med.
Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid
Re: Elförbrukning Niro Plug-in
3Vi kör inte så mycket men nu har jag 713 km på mätaren efter drygt 2 månader. Blandad körning, alltid el så långt den räcker, längsta turen 22 mil. Tankade idag trots att det var ½-tank kvar. Resultat: 2,9 l bensin/100 km. 10,1 kWh el/100 km (se trådstart). Med bensinpris 14,42 kr/l och elpris 1,13 kr/kWh (glöm inte rörliga nätavgiften!) blir kostnaden 5,33 kr/mil. Det var länge sen jag åkte bil så billigt!
(OK, jag vet att avskrivning, service, rep. mm är de stora kostnaderna!)
KIA Niro laddhybrid pluspaket 1
(OK, jag vet att avskrivning, service, rep. mm är de stora kostnaderna!)
KIA Niro laddhybrid pluspaket 1