laddning hemma av plug in hybrid
1Hej, har precis beställt mig en Niro med pp2 och funderar på vad jag behöver ha för att ladda hemma. Är det tillräckligt med ett "vanligt" uttag på 16A eller behöver jag ha någon form av specialuttag?
Följer med en laddkabel med schukokontakt med bilen. Passar i vanligt vägguttag, 10A räcker gott. Tar mig ca 3:30 att ladda fullt.Niro phev pp2 skrev:Hej, har precis beställt mig en Niro med pp2 och funderar på vad jag behöver ha för att ladda hemma. Är det tillräckligt med ett "vanligt" uttag på 16A eller behöver jag ha någon form av specialuttag?
11A går bra på en 10A säkringJärven skrev:Det går att ställa in 8A, 10A & 12A för vanlig schuko-laddare. När jag mätte drog den ungefär 5A, 8A & 11A.
Det fungerade i alla fall bra i mitt garage med 10A säkring i proppskåpet, men jag kommer nog sänka till 8A när jag får min Niro PHEV. Delar garagelänga med grannarna, så jag vill ha lite marginal. Den kommer ändå hinna ladda fullt över natten, och då finns det marginal om jag vill ha motorvärmare också.Patrik74 skrev:11A går bra på en 10A säkringJärven skrev:Det går att ställa in 8A, 10A & 12A för vanlig schuko-laddare. När jag mätte drog den ungefär 5A, 8A & 11A.
Kabelförlustiuridae skrev:Hej,
Fick en liten varning från en elektriker jag brukar pratar med. Flesta hus och dess kablage är inte dimensionerade för hög last under lång tid. Ofta är kablarna tunna, 1.5 kvadrat, vilket leder till att dessa blir varma om dem utsätts för hög belastning under lång tid. Desto längre från proppskåpet uttaget är desto sämre är det eftersom man har en förlust i alla kablar. Värmen kan leda till att höljet smälter och brandrisken ökar.
Så bara av den anledningen kommer jag själv installera en laddbox med rätt dimensioner på kablage, känns tryggare helt enkelt!
Så har man möjlighet så ska man hellre ladda med låg effekt, 6A eller 8A, via vanliga schuko-kontakter än att kräma det som går. Fungerar på kort sikt, men inte så bra på lång sikt.
Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"