Annons
Annons

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

7
Jörgen B skrev:Har nyligen monterat motorvärmare och visst stänger besinmotorn av tidigare men fortfarande hemskt tråkigt när den startar. Det blir oftast att vrida ner värmen för att slippa använda bensin. Enligt färddatorn drar motorn 3dl/mil fast jag kör på el, känns så där.....
Jag använder inte motorvärmare, värmer bilen med bensinmotorn och har en genomsnittsförbrukning på 1,9. På sommaren kommer detta bli än lägre så bilen håller vad den lovar för min del.
KIA Niro Plug-In Hybrid Pluspaket 2 Black Pearl

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

9
Jörgen B skrev:Har en tanke på att använda vanlig kupevärmare med 12V-230V inverter för att slippa starta bensinmotorn när det är kallt. Kör inte så långa sträckor så batterikapacitet finns, någon som har nån synpunkt?
En 12-230 converter lämnar inte den effekt som en kupévärmare behöver, om du inte har en riktigt rejäl variant. 12 V och 600 W (som nog är det minsta man kan ha) innebär 50 A ström, du får använda startkablar till den ...

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

10
Patrik74 skrev:
Jörgen B skrev:Har nyligen monterat motorvärmare och visst stänger besinmotorn av tidigare men fortfarande hemskt tråkigt när den startar. Det blir oftast att vrida ner värmen för att slippa använda bensin. Enligt färddatorn drar motorn 3dl/mil fast jag kör på el, känns så där.....
Jag använder inte motorvärmare, värmer bilen med bensinmotorn och har en genomsnittsförbrukning på 1,9. På sommaren kommer detta bli än lägre så bilen håller vad den lovar för min del.
Jag har märkt att om man kör bilen i hybridläge en bit på kalla mornar, för värmens skull, så drar den ungefär lika mycket bensin som när man kör på ren eldrift och med bensinmotorn endast som värmekälla. Fördelen är att det blir fortare varmt och att laddningen på EV-batteriet inte förbrukas.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"