Annons

Optima Sportwagon vs. Niro Plug-In

1
Jag har provkört både Optima Sportwagon och Niro som Plug-In Hybrid.

Nu undrar jag hur man väljer mellan dessa. Bägge imponerar under provkörning, jag gillar hur sömlöst bensin&el-motorn går i varandra!

Opitman är "ju" dyrare, men man får mycket för pengarna. Jag upplever den som tystare och smidigare på vägen.
Niron är väldigt enkel i grundutförande och med pluspaket och ljusramp skiljer det bara 40-50'tusen mot Optiman (Bättre prutmån på SW...).
Men även med pluspaket på Niro får man mycket mer lull-lull i Optiman.
Med Nio i grundutförande, skiljer 100'tusen, och då är jag mindre säker på att "lull-lullet" i Optiman motiverar den pengen.

Har ni ställt dessa bilar mot varandra på ett tekniskt plan?
Hur är de säkerhetsmässigt?
Går det spekulera i andrahandsvärde om 5år?
Hur blir NIROns stolar i längden jämfört med de lyxigare elinställbara stolarna i Optiman?
Lastmässigt tar SW mer och jag gillar 40/20/40 delbart säte, men Niro har ju mer utrymme på höjden och 40/60 funkar ju till det mesta.

För mig lutar det åt SW. -Den blir ca 500kr dyrare per månad räknat på 5års ägande jämfört med Niro med pluspaket och det motiverar nog lull-lullet...
Hur funderar/räknar ni andra?

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid
Annons

Re: Optima Sportwagon vs. Niro Plug-In

5
Jag har en av varje. Båda bilarna är plug-in med pluspaket 2. Använder dem för lite olika syften. Optiman för att åka fler personer och längre och Niron går kortare sträckor i stan främst för att skjutsa barn hit och dit.

Hade jag behövt välja bara en av bilarna så hade jag alla gånger valt Optiman. Lite bättre utrustad, lite bättre finish, bättre framstolar, mycket bättre benutrymme bak samt definitivt en tystare och trevligare bensinmotor.

Niron är smidigare på små ytor. Det är skönt att sitta lite högre och enkelt att hoppa i och ur. Niron är dock inte lika rolig i motorvägsfart. Högre ljud och inte lika stadig på vägen som Optiman.

Det jag saknar på båda bilarna är en elektrisk värmare under drift. Irriterande att bensinmotorn används för att få fram värme till kupén trots att bilen är fulladdad. Jag parerar det med kupévärmare och motorvärmare innan avfärd och kan då bitvis stänga av ventilationen när jag skall korta sträckor, men det är bilarnas största nackdel. I övrigt är jag nöjd och ägandet har hittills varit helt problemfritt.

Re: Optima Sportwagon vs. Niro Plug-In

7
Ja det blir två sladdar till respektive bil. Tyckte först det var dumt med två kablar, men stör mig inte på det alls längre. Bor i villa och kan ha två laddplatser med dubbla uttag. Behöver sedan inte ladda tex Niron varje kväll, men vill förstås ha kupevärmaren på innan varje gång jag skall ut och köra.

Med Niron poppade säkringen när jag laddade och hade motorvärmare/kupévärmare igång samtidigt. Jag kör nu ladduttag och motorvärmareuttag på olika säkringar. Konstigt nog har jag inte haft samma problem med Optiman, men den laddaren är av en annan modell än den som följer med Niron.

Re: Optima Sportwagon vs. Niro Plug-In

9
Fulladdat startar Niron med räckvidden 57-58 km och sen kör man ner det till 0 km räckvidd kvar (du kommer väl en 50-55 km beroende typ av väg, accelerationer etc). Kvar är då cirka 20% batteri. Bilen går då över till HEV-läget och bilen går ömsom el och bensin. Beroende på belastning fortsätter bilen ganska ofta att gå på el (när man rullar, vägen lutar lätt nerför osv då går bilen på el) och laddar batteriet igen när bilen går på bensin.

Åker man mellan två städer så brukar jag köra enbart el ut ur stad 1 och sedan på 90-110 väg klickar man över till hybridläge då batteriet annars laddar ur snabbare vid hög fart. Den körsträcka på ren el som finns kvar när man går över till hybridläget behåller bilen som basnivå i hybridläget. När jag sedan kommer fram till stad 2 så går jag över till ren el när hastigheten sjunker och det blir mer trafikljus och på så sätt minimerar jag snittförbrukningen.

Förbrukningsmässigt är ju eldrift bäst där bensindrift är sämst och tvärtom.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"