Annons

Predictive driving assistance på "gamla" Niro - för sista gången?

1
Enligt svar från Kia Motor Europe, om ECO-DAS kommer till "gamla" Niro:

We are writing you regarding the matter that you expose in your e-mail. We appreciate your interest in this matter, indeed. Regretfully, after a lot of attempts and failed tests, it will not be possible to include the ECO-DAS system in pre-existent Niros. This issue is due to the incompatibility between the GPS system and ECO-DAS system.

Anm:
ECO-DAS kommer att finnas till kommande årsmodell av Niro och innebär ett smart system att med hjälp av inprogrammerat mål i navigatorn kunna "se" vilken terräng som ligger framför och anpassa eldriften maximalt utifrån den informationen.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA
Annons

Re: Predictive driving assistance på "gamla" Niro - för sista gången?

5
kallt_kaffe skrev:
hema skrev:... tycker att GPS mest är skräp i bilen.
Har haft Kina GPSer som fungerat bättre än denna, och den i mobilen är mycket bättre.
Jag var besviken på GPS:en i Ceed:en (årsmodell 2015) men trodde att den skulle var bättre i Niron men även Nirons GPS tar ut väl korkade rutter ibland så jag kör Waze via Android Auto istället.
Kör också mest med Waze i AA, men tyvärr är AA ganska segt i min bil, vad man än ska göra.
Vet inte hur mycket ramminne den har eller vad det är för CPU i Nirons navienhet.
Waze i mobilen har hastighetsbegränsningen visad, men tyvärr inte i AA, om det inte är någon inställning som jag inte hittat.

Stämmer att Nirons org.GPS tar ut korkade och konstiga rutter, skönt att det inte bara är jag som tyckte det.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Predictive driving assistance på "gamla" Niro - för sista gången?

6
Men allvarligt? Detta är ju vilseledande marknadsföring!

Självklart låg ett så pass vettigt system med i vågskålen när jag valde Niro. Och nu kommer det inte! Påverkar troligtvis även andrahandsvärdet på bilen, då den blir avsevärt omodernare, än nästa årsmodell.

Stod det inte till och med i broschyrer instruktionsböcker osv att det skulle komma med en mjukvaruppdatering?

Känns isf som nått för allmänna reklamationsnämden och PLUS!

Jag är besviken och förvånad på Kia, som jag trodde var ett seriöst bilföretag, vilka hade koll på sin teknik, och sina kundrelationer.
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Predictive driving assistance på "gamla" Niro - för sista gången?

7
[quote="/< I /-\"]Men allvarligt? Detta är ju vilseledande marknadsföring!

Självklart låg ett så pass vettigt system med i vågskålen när jag valde Niro. Och nu kommer det inte! Påverkar troligtvis även andrahandsvärdet på bilen, då den blir avsevärt omodernare, än nästa årsmodell.

Stod det inte till och med i broschyrer instruktionsböcker osv att det skulle komma med en mjukvaruppdatering?

Känns isf som nått för allmänna reklamationsnämden och PLUS!

Jag är besviken och förvånad på Kia, som jag trodde var ett seriöst bilföretag, vilka hade koll på sin teknik, och sina kundrelationer.[/quote]
Håller med dig till punkt och pricka på detta.
Om man klagar till Kia centralt, så får man väl standardsvaret: "Var god vänd dig till din återförsäljare", och denne har knappast byggt bilen...
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Predictive driving assistance på "gamla" Niro - för sista gången?

8
hema skrev:Waze i mobilen har hastighetsbegränsningen visad, men tyvärr inte i AA, om det inte är någon inställning som jag inte hittat.
Jag saknar också den. Det är det enda som saknas för att jag helt skall kunna överge den inbyggda GPS:en i bilen. Vad jag förstått så fokuserar man på buggfixar och stabilitet just nu. Detta står i ett mail angående android-auto-betan som jag fick för 3 veckor sedan:
Speedometer:
Following your feedback we’ll add the Speedometer in a future version. As mentioned above, this version was solely focused on bug fixes.
Det står också i samma mail:
Note: For this RC version we focused on fixing bugs; new feature or UI changes will be added later. UI changes and new features require a driver distraction test and intensive testing.
Kia Niro PP2 2017

Re: Predictive driving assistance på "gamla" Niro - för sista gången?

9
Varför pratar ni GPS när ni egentligen menar navigationsappen (Waze eller ibyggda Tomtom)?
Och varför menar KIA att GPS:en ska vara inkompatibel? Låter väldig skumt. Kan tänker mig att dumma Tomtom navigationsappen inte klara av kraven för PDA. Och att KIA har ett långtidskontrakt med dem så att de inte kan bytet ut appen i gamla bilarna.


Skickat från min LG-H960 via Tapatalk

Re: Predictive driving assistance på "gamla" Niro - för sista gången?

10
crazycookie skrev:Varför pratar ni GPS när ni egentligen menar navigationsappen (Waze eller ibyggda Tomtom)?
Och varför menar KIA att GPS:en ska vara inkompatibel? Låter väldig skumt. Kan tänker mig att dumma Tomtom navigationsappen inte klara av kraven för PDA. Och att KIA har ett långtidskontrakt med dem så att de inte kan bytet ut appen i gamla bilarna.


Skickat från min LG-H960 via Tapatalk
Om den är inkompatibel så lär det väl vara hårdvaran i AVNen som inte är OK.

Kia borde kunna bryta kontraktet med tomtom (om de nu har det) för den navigerar lite som den själv tycker, och jag har läst på något forum att i UK så har AVN-enheterna bytts ut p.g.a bl.a Wi-Fi och Bluetooth problem.
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Skriv svar

Återgå till "Niro"