Annons

Röstigenkänning (röststyrning) fungerar bara via Apple CarPlay

1
Är det någon som lyckats använda röstigenkänning (röststyrningen) av mediaenheten och telefonen? Enligt manualen ska det fungera att välja ljudkälla och ringa samtal m.m.
Tror att det även ska fungera med navigatorn, men där är jag mer osäker.

När jag trycker på voice-knappen får jag bara en uppmaning om att jag ska ansluta USB för att använda Apple CarPlay eller Android Auto.
För att ringa ett samtal när telefonen är bluetooth-ansluten måste jag använda touchskärmen efter att ha tryckt på grön lur på ratten för att öppna menyn för telefonbok m.m.

Apple CarPlay (USB-ansluten) fungerar perfekt och är antagligen det jag kommer använda mest. Däremot går min OCD igång på 200% när en funktion som utlovas inte fungerar, även om jag inte skulle använda den.

Kan det vara så att den inbyggda röststyrningen fick ge vika för införandet av APC och AA?

Kia Niro p1, byggd i mars.
Annons

Re: Röstigenkänning (röststyrning) fungerar bara via Apple CarPlay

3
kiagubbe skrev:Jag kopplar min iPhone via Kians Bluetooth och nyttjar Siri - fungerar bra!

"Hej Siri - ring Oskar!"

Kan inte vara enklare ;-)
Jag syftade på röststyrningen via voiceknappen på ratten som enligt manualen ska kunna styra mediaenheten såsom att byta ljudkälla, ringa upp namn i telefonboken, välja destination på navigatorn m.m.

Precis som jag skrev fungerar Apple CarPlay perfekt och är antagligen det jag kommer använda allra mest. Det hade däremot varit trevligt att kunna röststyra den inbyggda navigatorn då jag gillar dess kartvy bättre än Apple Maps. Den inbyggda kartan saknar dock en hel del adresser och kommer bara uppdateras max en gång per år, vid service.

Det finns ett antal nackdelar med den variant du beskriver även om den fungerar:

- Du använder telefonens mikrofon istället för den inbyggda i bilen när du säger "Hej Siri". Det kan funka rätt dåligt om den ligger en bit ifrån dig eller om du har hög volym på stereon. När samtalet sen kopplas upp används bilens inbyggda mikrofonen.
(Om telefonen är ansluten via Apple CarPlay tonar ljudet direkt över till att enbart spela upp i baksätet för att inte störa röstkommandot.)

- Om du har en lite äldre modell av iPhone, som inte har stöd för att lyssna efter "Hej Siri" vid batteridrift, kommer du antingen behöva hålla in hemknappen på telefonen eller koppla den till laddning.
Om du redan kopplat in telefonen med kabel kan du lika gärna använda Apple CarPlay och kan då, via voiceknappen på ratten, använda Siri. Du behöver inte säga "Hej Siri" efter knapptryckningen, utan kan direkt säga "Ring Oscar".

De enda fördelarna jag kan se med Bluetooth-anslutningen är att den är trådlös (vilket också kan vara en nackdel då trådlöst lättare kan drabbas av yttre störningar) och att det finns nästan alla appar kan skicka ljud den vägen. Apple CarPlay har bara ett begränsat antal appar.
Tyvärr låter Bluetooth inget vidare jämfört med att köra ljud via USB, ACP eller Aux. Vet heller inte hur mycket batteri BT drar från telefonen.

Fick svar från försäljaren medan jag skrev... han var inte säker, men trodde att den nya mjukvaran som innehåller ACP och AA antagligen override'ar den tidigare inbyggda röststyrningen.

Är det nån som testat den ursprungliga funktionen på voiceknappen? Dvs utan Apple CarPlay eller Android Auto.



Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Röstigenkänning (röststyrning) fungerar bara via Apple CarPlay

4
Ja, det är inte lätt att välja rätt bland de olika alternativen att hålla kontakt utåt, navigera på bästa sätt mm.
Jag har testat det mesta - även ACP, som för min del föll bort pga hög WiFi-användning. Jag vill minnas (som din försäljare) att ACP dödade röststyrningen via voiceknappen.

Min lösning ser idag ut så här:
* Radiolyssning är för mig svår pga av dålig mottagningskvalitet, där jag huserar i norra Jämtland - saknar DAB och önskar att statsmakterna satsat på den lösningen. Reser en del i Tyskland och där är DAB stort. Hade det i mina senaste BMW och saknar det.

* För navigering har jag två alternativ: inbyggda systemet och HERE -app i min iPhone.
Den senare lösningen har jag länge kört med mycket lyckat resultat. Trots att även KIA använder HERE-kartorna är telefonlösningen bättre, pga bättre algoritmer för beräkning av färdtiden mm och ger alltid förslag på alternativa rutter innan man startat navigationen.
Liksom KIA kan man även köra helt off-line om så vill. Vill man byta språk på vägledningen är det mycket enkelt på HERE-appen: ladda ned önskad röst och kör. Nästan nödvändigt för mig som kör mycket på kontinenten sommartid. Den som har hört en svenskbaserad vägledning uttala tyska orter och gatunamn, vet vad jag pratar om.....

Efter att ha testat en hel del, tror jag att jag kommer att ha HERE-appen aktiv vid sidan av KIAs med TomTom-live aktiverad - den drar inte så mycket mobildata.
De POI jag behöver under en resa lägger jag oftast till via webbversionen av HERE, som synkar till IOS-appen. För att sända POIs till KIA, importerar jag från USB - filer som jag skapat i det utmärkta programmet GPX-editor. Fungerar bra.

* Skall jag lyssna på musik så blir det via USB-sticka i mittuttaget. Jag har c:a 6000 låtar ut min egen samling på en 32GB-sticka. Låtarna kommer dels från egen CD-rip med lämplig avvägning mellan kvalitet och utrymme och nedladdade filer fån ökänt håll........ KIAn läser t o m FLAC - vilket dock inte är speciellt meningsfullt i en bil.
Det råder dock ingen tvekan om att även "normal" bitrate-USB ger klart bästa ljudkvaliteten i KIAn.
Jag har även testat att köra Spotify offline via bluetooth med telefonen och det fungerar bra.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Röstigenkänning (röststyrning) fungerar bara via Apple CarPlay

5
Mobildata kan såklart vara ett gissel även om jag inte tycker att kartapparna drar så fasligt mycket. Som tur är tas roamingavgifterna bort inom Europa (med vissa begränsningar i total datamängd). Jag har blivit rätt bortskämd med ett mobilabonnemang via jobbet som har flatrate och fri surf.

Kör mest Spotify och Podcaster som underhållning i bilen och bägge har offline-lägen så att man kan ladda ner i förväg. Kul att höra att den klara FLAC, det stod inte i manualen. Kanske även klarar wav?

Försäljaren förklarade att manualen för bilen kan vara rätt förvirrande då Kia i ett försök att hålla ned kostnaderna har en och samma manual för hela Europa.
Olika länders Niro har olika konfigurationer och tillval. Bland annat kanske inte rattvärme är något att ha när man köper en Kia i Spanien. Nyckellös startknapp finns inte på svenska marknaden. I Tyskland får man DAB och JBL-högtalare m.m.

I USA verkar man kunna skräddarsy exakt vilka tillbehör man vill ha och kan bl.a. välja satellitradio, vilket skulle vara rätt meningslöst i Europa.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Röstigenkänning (röststyrning) fungerar bara via Apple CarPlay

6
Men betyder det att det ät skräp som KIA skriver om röstigenkänningen i sin handbok och som dem marknadsförar på webben?

Jag försöker också kommer igång med det och har endast en Android telefon. KIA:n kommer upp med meddelandet att jag ska koppla Android Auto.

Fast handboken beskriver ju något helt annat, så som att det hela ska fungera helt utan telefon.

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk

Re: Röstigenkänning (röststyrning) fungerar bara via Apple CarPlay

7
Röststyrningen utan telefon funkar bara enkla kommandon som "ring upp" "byt låt" osv .
Använder du APC/AA så funkar alla andra funktioner. För mig så funkar inte Siri så bra (smålänning) men Googles röstigenkänning är klockren, den tar adresser även med småländska r i uttalet. Jag föredrar att använda Google Maps/Waze för att jag använder Google Now i dagligt bruk.

Så fort du har APC/AA aktiverat i bilen så tar den över befintliga kopplingen. Detta för att det är en "bättre lösning" än den inbyggda i AVN.
Micken för röststyrningen går på den som sitter i taket, inte den i telefonen.
Har testat med både min iPhone 7 och OnePlus 3T med samma resultat.

Re: Röstigenkänning (röststyrning) fungerar bara via Apple CarPlay

9
PatricF skrev:Röststyrningen utan telefon funkar bara enkla kommandon som "ring upp" "byt låt" osv .
Använder du APC/AA så funkar alla andra funktioner. För mig så funkar inte Siri så bra (smålänning) men Googles röstigenkänning är klockren, den tar adresser även med småländska r i uttalet. Jag föredrar att använda Google Maps/Waze för att jag använder Google Now i dagligt bruk.

Så fort du har APC/AA aktiverat i bilen så tar den över befintliga kopplingen. Detta för att det är en "bättre lösning" än den inbyggda i AVN.
Micken för röststyrningen går på den som sitter i taket, inte den i telefonen.
Har testat med både min iPhone 7 och OnePlus 3T med samma resultat.
Vilket språk använder du på din lur? Använder jag svenska så får jag endast det "vet ej hur jag kan hjälpa dig". Utan telefon kopplad och AA startad fungerar ingen röststyrning alls. Byter jag till engelska på telefonen så fungerar detta mer eller mindre bra.

Sent from my Hi12 using Tapatalk

Re: Röstigenkänning (röststyrning) fungerar bara via Apple CarPlay

10
crazycookie skrev:Vilket språk använder du på din lur? Använder jag svenska så får jag endast det "vet ej hur jag kan hjälpa dig". Utan telefon kopplad och AA startad fungerar ingen röststyrning alls. Byter jag till engelska på telefonen så fungerar detta mer eller mindre bra.

Sent from my Hi12 using Tapatalk
Har svenska som systemspråk på min OnePlus. Den har ju förvisso nära Vanilla Android, kanske är därför den funkar bättre än andra Android-lurar?
Skriv svar

Återgå till "Niro"