Annons

Niro + Android Auto?

1
Hej!

Har inte fått Android Auto att fungera i min Niro än.
Försökte koppla upp när jag hämtade ut bilen igår, men när det inte gick, sa säljaren att AA kom med en senare mjukvaruuppdatering 2017. Tror inte på det, när det av allt att döma, är installerat i bilen, och att det finns andra som verkar använda det redan.

Jag har noga följt instruktionerna som är är presenteras i displayen. Köpte även en ny usb-kabel för att eliminera att det berodde på den.

-Hur gör ni när ni kopplar upp?
-Några särskillda inställningar i mobilen?
-Behöver man även ha Android Auto installerat i mobilen?

Mobilen jag har är en Samsung Galaxy S7 Edge.

Tacksam för all hjälp som forumet har att ge! :-)
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1
Annons

Re: Niro + Android Auto?

4
Länkar till en artikel från swedroid som beskriver problemet med Android Auto och i slutet av artikeln finns en lösning.

Eftersom att man måste ha Android Auto appen installerad på mobilen och eftersom den inte finns tillgänglig på svenska Play-store i nuläget, går lösningen ut på att ladda ner Android Auto i form av en apk-fil från en tillförlitlig sida (ApkPolice), och installera den på mobilen. Jag har testat och nu funkar det utmärkt!

Min son undrade hör högt världens högsta träd var; efter ett tryck på "speak-knappen" fick vi svaret; 115 meter. Skithäftigt! Och det är bara en funktion ni får...
...ni som får det att funka, kan väl berätta vad ni tycker om Android Auto!

Här är länken:

http://www.swedroid.se/android-auto-lys ... o-sverige/
2017 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1

Re: Niro + Android Auto?

5
Sänder in lite bilder på Andoid Auto som jag kör med min "Kinalur" och nu fungerade den senaste uppdateringen av appen från Nov-16.

Verkar inte fungera med Samsung och Huaweilurar, har testat, på den ena får jag upp "Verkar vara problem med att ansluta till Google Play-tjänsterna" och på Huaweien går det inte att installera appen överhuvudtaget.

Du kan prata svenska med appen och hon svarar dig på svenska, vid navigation, fick det inte att fungera när jag körde TuneIn Radio eller Musik.
Testade inte att ringa med den, då det bara är en reservlur och jag körde med WiFi-hotspot från Samsungen (6 Edge = Skit).

Så jag hoppas att det bringat lite klarhet i hur appen fungerar.

Nu kommer det lite bilder:
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Niro + Android Auto?

6
[quote="/< I /-\"]
Eftersom att man måste ha Android Auto appen installerad på mobilen och eftersom den inte finns tillgänglig på svenska Play-store i nuläget, går lösningen ut på att ladda ner Android Auto i form av en apk-fil från en tillförlitlig sida (ApkPolice), och installera den på mobilen. Jag har testat och nu funkar det utmärkt! [/quote]

Vill man inte ladda ner apker från främmande sidor kan man köra en VPN (tex Tunnelbear), som lurar att man befinner sig i amerikat på datorn, logga in på Google play där och därifrån installera på telefonen.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Niro + Android Auto?

9
Tycker AA och Apple carplay är totalt värdelöst.. finns ingen nytta alls med det.. nav har jag inbyggt redan. Bluetooth duger gott för samtal och streama musik funkar oxå. Vad använder ni det?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Niro + Android Auto?

10
oykkh skrev:Tycker AA och Apple carplay är totalt värdelöst.. finns ingen nytta alls med det.. nav har jag inbyggt redan. Bluetooth duger gott för samtal och streama musik funkar oxå. Vad använder ni det?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det enda jag använder AA till är om jag vill lyssna på någon radiokanal via webben. Annars anväder jag knappt den.

Navi är Google Maps och den duger väl i brist på annat, men det är ingen hastighetsinfo eller varning för plåtpolis (jag har inte hittat det, om någon hittat det tips gärna).
BT finns ju som sagt redan.
Tycker att AVN blir seg när man kopplar upp sig med AA.
Niro 2023 PHEV 183HK :)
Skriv svar

Återgå till "Niro"