Annons

Dragkrok?

1
Någon som hört något pris på vad det kostar att få Niron med dragkrok? Den enda information jag fått är att dragkrok måste beställas från fabrik eftersom bilen då utrustas med andra bromsar och en annan kylare men vad det kostar har jag inte lyckats få svar på.
Kia Niro PP2 2017
Annons

Re: Dragkrok?

3
molina skrev:Vi fick betala 8600 kr för dragkroken.
Tack för svaret. Fick ni någon förklaring till varför det behövs andra bromsar och kylare? Påverkas något annat som bränsleförbrukning och/eller årsskatten?

Det måste ju finnas en anledning till att man inte levererar alla bilar med "rätt" bromsar och kylare från början så att man kan eftermontera dragkrok istället.
Kia Niro PP2 2017

Re: Dragkrok?

5
HellboyElvis skrev:Anledningen är att bilen inte är avsedd för dragkrok då det är en hybrid med inriktning på att gå snålt.
Det är något sånt jag misstänker och det bör i så fall innebära att om man beställer en bil med dragkrok som således får andra bromsar och kylare så kan det i så fall ha en negativ effekt på bränsleförbrukningen och kanske också årsskatten.
Kia Niro PP2 2017

Re: Dragkrok?

6
I mitt köpeavtal står att bilen skall levereras förberedd för dragkrok utan extra kostnad.
Innebär det att bilen är utrustad med kraftigare bromsar och förstärkt kylning?
Innebär det också att bilar som inte är förstärkta inte heller framgent kan utrustas med dragkrok?
Han påstod också att de lagerbilar som fanns på firman och kunde levereras med en veckas varsel inte var förberedda för dragkrok så jag
skulle ta en funderare på om jag senare skulle få för mig att sätta på dragkrok.
Självklart valde jag en förberedd bil.

Re: Dragkrok?

7
xcardi skrev:I mitt köpeavtal står att bilen skall levereras förberedd för dragkrok utan extra kostnad.
Innebär det att bilen är utrustad med kraftigare bromsar och förstärkt kylning?
Innebär det också att bilar som inte är förstärkta inte heller framgent kan utrustas med dragkrok?
Han påstod också att de lagerbilar som fanns på firman och kunde levereras med en veckas varsel inte var förberedda för dragkrok så jag
skulle ta en funderare på om jag senare skulle få för mig att sätta på dragkrok.
Självklart valde jag en förberedd bil.

Stämmer att bilar som är ur den första serien inte kan få dragkrok monterad då kylning och bromsar inte är anpassade för det (vilket upptäcktes för sent). Det är den förklaringen jag fått från verkstan.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Dragkrok?

8
Jag beställde en Niro med dragkrok för 8900:- 21 november. Enligt säljaren skulle alla bilar senare vara förberedda för dragkrok. Förbrukningen är enligt specifikationen densamma. Enligt säljaren var det bara bromsarna som var kraftigare, jag har också läst att kylsystemet skall vara kraftigare men fick som svar att det inte var det. Frågan är vad som är rätt samt om förbrukningen ökar samt varför, ökad vikt etc?
Skriv svar

Återgå till "Niro"