Sida 1 av 2

chipbox eller motoroptimering

Postat: 05 sep 2017, 21:05
av bohlinp
funderar på på dieselkrafts stora box som ger 175hk eller gdm performance motoroptimering som ger 176hk.

tips och tankar kring detta eller andra tips?
någon som har provat?

kan kia se eller kollar optimeringen vid vanlig service?

har 136hk dieseln

tacksam för svar!

Re: chipbox eller motoroptimering

Postat: 06 sep 2017, 05:46
av SorentoUM
Om du tar bort boxen innan du lämnar in bilen och inte har gjort åverkan på originalkablaget, så syns det inte vid service.

Re: chipbox eller motoroptimering

Postat: 06 sep 2017, 06:04
av bohlinp
HellboyElvis skrev:Om du tar bort boxen innan du lämnar in bilen och inte har gjort åverkan på originalkablaget, så syns det inte vid service.
Så du rekommenderar alltså trimbox framför optimering i org box?

Re: chipbox eller motoroptimering

Postat: 08 sep 2017, 06:00
av SorentoUM
Rekommenderar absolut inget av det eftersom garantin ryker, men jag hade valt boxen för att det är lättare att återställa.

Re: chipbox eller motoroptimering

Postat: 08 sep 2017, 16:19
av bohlinp
HellboyElvis skrev:Rekommenderar absolut inget av det eftersom garantin ryker, men jag hade valt boxen för att det är lättare att återställa.
ok tack.

är dock sjukt kluven på om man ska prova eller inte. kostar ju ändå 5900.-. hade varit roligt att se vad den gör

Re: chipbox eller motoroptimering

Postat: 09 sep 2017, 09:08
av SorentoUM
Om du är ute efter högre effekt på fullgas så är det bara att prova. Gör faktiskt stor skillnad. Bilen blir mycket piggare och roligare att köra.
Räkna dock inte med att få bättre bränsleekonomi, eftersom boxen lurar motorstyrenheten och därmed även färddatorn, samt även kompenserar för allt utom just på fullgas.

Re: chipbox eller motoroptimering

Postat: 24 sep 2017, 19:47
av bohlinp
HellboyElvis skrev:Om du är ute efter högre effekt på fullgas så är det bara att prova. Gör faktiskt stor skillnad. Bilen blir mycket piggare och roligare att köra.
Räkna dock inte med att få bättre bränsleekonomi, eftersom boxen lurar motorstyrenheten och därmed även färddatorn, samt även kompenserar för allt utom just på fullgas.
Köpte boxen från dieselkraft och monterade idag :) Verklingen stoor skillnad. Rapp som tusan och mycket roligare att köra :)

Re: chipbox eller motoroptimering

Postat: 29 sep 2017, 05:47
av ssh9721
Denna tråd ligger kvar som olöst för mig, oavsett hur många gånger jag går inpå den. Nån som har en lösning, rätt irriterande?

Red: Och bara för det, med denna kommentar, så försvann den....

Re: chipbox eller motoroptimering

Postat: 30 sep 2017, 20:48
av Seiki
Vad jag har förstått kan verstäderna upptäcka att du haft effektbox tidigare då motorn har genererat mer effekt och vrid än designat, det sparas som en logg i databoxen vad max beräknat effektuttag
Blev, dessa beräknade uppgifter stämmer ofta bra mot verkligheten.

Om den siffran skiljer mycket mot "normal" siffror ryker garantin på hela drivlinan, tråkigt men sant.

Bara för boxen ej sitter vid verkstadsbesöket så är det inte tryggt att trimma, just ur garanti synpunkten.
Tillverkarna har tänkt på det mesta.

Re: chipbox eller motoroptimering

Postat: 25 apr 2019, 14:57
av Osterbacka
Puffar denna tråd lite, istället för att skapa en ny. Köpte nyligen en kia ceed 5d gt 2016, väldigt nöjd med bilen.
Den känns väldigt sportig och är rolig att köra o.s.v. Så det skulle ju säkert vara extra kul med lite mer pulver i maskineriet.
Jag har tittat runt lite och hittat följande race chip: https://www.racechip.com/shop/kia/ceed- ... 265nm.html
Jag har 4 års nybilsgaranti kvar så jag vill inte riskera den på något sätt, så antagligen så kommer jag vänta med detta tills det i alla fall ligger närmare slutdatumet för garantin. Men finns det någon med erfarenhet utav detta sätt att trimma? Det är alltså en effektbox som monteras dit och kan lätt plockas bort. Vad säger kia? Kan de verkligen se om/att något är annorlunda på deras service? Någon som har klara svar/erfarenheter? Kanske kör en chippad kia? Tack på förhand.