Annons

Vindrutespolare, munstycken

1
Kommer inom några dagar att försöka mig på att demontera plastkåpan under framrutan för att komma åt spolarmunstyckena och koppla bort den värdelösa skiten.

Istället skall jag montera 2st av biltemas nr 58658 som har 2 strålar per munstycke och som är ställbara. Köpte 2 munstycken samt 5m 5mm slang och några kopplingar med backventil.
Om plats finns så borrar jag och montera dessa munstycken ovannpå plasten under vindrutan. Så jäkla trött på att vindrutan inte bli helt ren då spolarvätskan vid färd i 90km/h knappt når över torkarbladen, den som godkände detta och tycker det är en fungerande lösning borde få 10000000000000000000000000 piskrapp.

Munstyckena funkar bra enbart om man står still, hjälpligt funkar de upp till max 50km/h.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Annons

Re: Vindrutespolare, munstycken

2
Torgskräck skrev:Kommer inom några dagar att försöka mig på att demontera plastkåpan under framrutan för att komma åt spolarmunstyckena och koppla bort den värdelösa skiten.

Istället skall jag montera 2st av biltemas nr 58658 som har 2 strålar per munstycke och som är ställbara. Köpte 2 munstycken samt 5m 5mm slang och några kopplingar med backventil.
Om plats finns så borrar jag och montera dessa munstycken ovannpå plasten under vindrutan. Så jäkla trött på att vindrutan inte bli helt ren då spolarvätskan vid färd i 90km/h knappt når över torkarbladen, den som godkände detta och tycker det är en fungerande lösning borde få 10000000000000000000000000 piskrapp.

Munstyckena funkar bra enbart om man står still, hjälpligt funkar de upp till max 50km/h.

Inte nog med det. Man slösar ju spolarvätska i en skrämmande mängd eftersom man ändå försöker få rutan ren.
Har påpekat detta på de tre Kia jag haft, men ingen respons. De säger bara att Ceed inte har justerbara munstycken, sedan skiter de i vilket....

Rapportera gärna hur det går. Om det är något man ska ta efter och om det ser "original ut" så de (Kia) inte får för sig att skippa garantin för att man gör det....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vindrutespolare, munstycken

3
De nya munstyckena kommer inte sitta dolda likt originalen, de kommer hamna ovanpå plastkåpan , över originalen.

Ja, kommer kia försöka något med garantin för en sån sak drar jag dom till domstol, så jävla dyra är inte advokater, så får kia förklara sina farligt usla spolare där och hur det påverkar en nybilsgaranti på bilen i övrigt.

Tänkte lägga upp bilder här då jag får tid att göra jobbet, ska kolla upp hur plasten sitter fast osv först och om det går att göra utan att lossa torkarmarna.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Vindrutespolare, munstycken

4
Torgskräck skrev:De nya munstyckena kommer inte sitta dolda likt originalen, de kommer hamna ovanpå plastkåpan , över originalen.

Ja, kommer kia försöka något med garantin för en sån sak drar jag dom till domstol, så jävla dyra är inte advokater, så får kia förklara sina farligt usla spolare där och hur det påverkar en nybilsgaranti på bilen i övrigt.

Tänkte lägga upp bilder här då jag får tid att göra jobbet, ska kolla upp hur plasten sitter fast osv först och om det går att göra utan att lossa torkarmarna.
Låter intressant, följer. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vindrutespolare, munstycken

5
BTW, vilken säkring är det till strålkastarspolarna?
De ska fimpas för att slippa den enorma åtgången på vätskan. Tycker sådana är rätt usla ändå, aldrig förstått mig på dom ända sen vw golf.
Jag förstår att man inte vill ha torkarblad på dagens bilar då "glasen" är plast enligt eu förordning av krockskydd för fotgängare, de skulle repas sönder direkt, sen är det väl omöjligt mtp forman på dagens strålkastare.
Men spolarna gör ju inte rent de heller, mest slöseri med spolarvätska.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Vindrutespolare, munstycken

8
Idag fick jag tid över så jag kollade på detta med munstycken.
Det var väldigt enkelt att få loss plastkåpan under torkararmarna för att kunna ta med den in i verkstan och jobba på bänken. Resultatet av detta blev kanon, nu får man upp spolarvätskan på rutan och har totalt 4 strålar att justera in så man får täckning där man behöver.

Så här gjorde jag iaf.

Börja med att ta bort torkararmarna. Gör markeringar med en tuschpenna på armen och skruvskallen innan du skruvar isär så du får dom på samma plats vid montering.

*Peta loss plastlocken märkta nr 5 & 6 på bilden med en liten flat skruvmejsel för att komma åt muttrarna som lossas med en 14mm hylsa. Lägg sedan en hand under torkararmen så nära fästet som möjligt och lägg lite kraft uppåt, med andra handen tar man tag längre fram på torkararmen och lyfter den uppåt från rutan, vicka nu försiktigt på torkararmen framåt mot fronten och tillbaka så släpper de. Sunt förnuft gäller och inget våldande, vicka ett tag så poppar de loss så fint så. Gör likadant på båda.

* Ta sedan loss clipsen märkta 2-3 samt 7-8, peta ned mitten av clipset ca 2mm, man hör ett klick, sen är det bara att lyfta ur hela clipset.

* Spolarslangen har en delning märkt nr 1 på bilden, dela den där och lirka den igenom sitt fäste.

* Nu kan plastkåpan dras mot fronten av bilen samtidigt som man lyfter så släpper den och nu har man hela kåpan i handen.

När den är loss och man har den på bänken får man borra och fila lite för att montera de nya munstyckena. Denna beskrivning gäller för munstyckena från biltema.

* Borra ett 10mm hål , för att mina munstycken skall sitta kvar är det flärpar på munstyckena och de krävde att jag filade spår med en mikrofil i plastkåpan för de skulle få plats. Montera munstyckena och koppla på slangarna.

* Vid markering nr 4 på bilden på passagerarsidan finns en Y-koppling för slangarna, om man monterar nya munstycket innanför det gamla måste man förlänga slangen från Y-kopplingen till munstycket, den gamla kan gå att sträcka de centimeter som krävs men risken är att den åker av till slut. Jag fick göra en ny slang som var 6cm längre.
Nu återstår bara att återmontera allt i omvänd ordning på bilen, när plastkåpan skjuts på så kolla att öronen ute vid sidorna som går upp mot A-stolpen hamnar rätt under plåten, sitter små styrningar där och ta det lite lungt vid montering av torkararmarna, linjera upp dina tidigare gjorda märken och vicka lite medans du för ned dom igen så känner man när de kopplar in i de gamla spåren.
Nu är det bara att med en nål justera in de 4 strålarna som man vill ha det samt rycka säkringen till strålkastarspolningen.

Från det att jag öppnade huven tills dess jag var klar och stängde den igen tog det MAX 1 timme, så en verkstad med folk som vet hur man demonterar bilen bör det absolut inte ta längre tid, en annan får ju gå väldigt försiktigt fram för att slippa skador på delarna.

Så här ser det ut.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Vindrutespolare, munstycken

9
Tillägg vad gäller den slang som blir för kort vid punkt nr 4 så är det den som går till munstycket för passagerarsidan som måste vara lite längre. Den slang som går till förarsidan är tillräckligt lång. Man behöver en ca 30cm lång slang.

Kunde inte redigera inlägget ovan så jag lägger till den infon här istället.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Vindrutespolare, munstycken

10
Tog en tur med bilen under kvällen för att testa och justera in strålarna.
Vid låg hastighet så tar de lite högt, men det måste man leva med eftersom vid landsvägsfart på 80km/h och uppåt kommer fartvinden trycka ned strålarna.
Har ställt så att 2 strålar går högt, ungefär vid det svarta fältet i toppen av rutan och 2 tar ungefär mitt i vid stillastående.

Jag behöver nu bara spola typ 5 sekunder för att blöta ned hela rutan nu oavsett hastighet, och det var fin spridning på vätskan så den täcker bra och man slipper att delar av torkarbladen går torrt och bara gnuggar smuts under stor del av sin tid i rörelse, sparar nog in på antal bladbyten man behöver göra.
Rutan blir nu helt ren inom torkarnas fält, det gjorde den ej förut.
Förut sprayade man ju länge för att ens få upp något alls på rutan, det innebär förlorad sikt under hela den tiden, så säkerheten blir ju högre nu med effektivare spolning.

Är helnöjd med resultatet och kostnaden är försumbar, slangen samt munstyckena kostade bara 69,90kr, har man en bit slang hemma kan man dra av 39,90kr. Utöver de reda pengarna tillkommer 1 timmes fritid. Men tiden tjänar man in på att slippa reta upp sig över kass funktion samt alla omkörningar man slipper göra för att få ha ren ruta. pengarna får man igen på en 10 mils resa i form av sparad spolarvätska.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"