Annons
Re: Koppla extraljus ceed GT line 2016
3Går det att använda en vanliga kablar och relä eller behöver man dom svindyra märkt "för moderna elkänsliga bilar"?
Re: Koppla extraljus ceed GT line 2016
4Vad ska du koppla in exakt, halogen, xenon/hid eller LED ?
Grunden är att man köper inte färdigkopplat skit-kit oavsett utan man bygger själv och får anpassat kabelängder osv för att få rätt spänning och ström.
Men ska du verkligen skydda din bile elsystem rekommenderar jag att man bygger in en diodbrygga på ett eget system för att särkoppla det från bilens elektronik samt ge skydd för transienter från reläet vid frånslag, bakåtströmmar samt strömspikar som ballasterna kan ge. Diodbrygga finns hos kjell och company, klarar 100v 25A och kostar 39,90kr.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 5-a-p90054
Grunden är att man köper inte färdigkopplat skit-kit oavsett utan man bygger själv och får anpassat kabelängder osv för att få rätt spänning och ström.
Men ska du verkligen skydda din bile elsystem rekommenderar jag att man bygger in en diodbrygga på ett eget system för att särkoppla det från bilens elektronik samt ge skydd för transienter från reläet vid frånslag, bakåtströmmar samt strömspikar som ballasterna kan ge. Diodbrygga finns hos kjell och company, klarar 100v 25A och kostar 39,90kr.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 5-a-p90054
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Re: Koppla extraljus ceed GT line 2016
5Jag blev rekommenderad, för att kabeln är tunn/klen att inte använda strömtjuv. Mest med tanke på att man kanske kan klippa av den med strömtjuven.
Så jag skrapade bort lite isolering och lödde dit sladden för styrström. Förseglade med vulktejp.
Så jag skrapade bort lite isolering och lödde dit sladden för styrström. Förseglade med vulktejp.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Re: Koppla extraljus ceed GT line 2016
6Det är vanligt 55W halogenlampor jag ska sätta in. Jag tänker att eftersom det är samma belysning på bilen och eftersom strömmen tas från batteriet borde det inte spela någon roll, men jag kan ha fel?Torgskräck skrev:Vad ska du koppla in exakt, halogen, xenon/hid eller LED ?
Grunden är att man köper inte färdigkopplat skit-kit oavsett utan man bygger själv och får anpassat kabelängder osv för att få rätt spänning och ström.
Men ska du verkligen skydda din bile elsystem rekommenderar jag att man bygger in en diodbrygga på ett eget system för att särkoppla det från bilens elektronik samt ge skydd för transienter från reläet vid frånslag, bakåtströmmar samt strömspikar som ballasterna kan ge. Diodbrygga finns hos kjell och company, klarar 100v 25A och kostar 39,90kr.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 5-a-p90054
Re: Koppla extraljus ceed GT line 2016
7Halogen är den lamptyp som mest av alla kräver rätt längd på kablarna, vilket är så korta som möjligt samt exakt lika långa till båda lyktorna, så kort jordkabel som möjligt samt BRA jordpunkt.
Ett spänningsfall på enstaka tiondels volt ger stora förluster på effekten lampan lämnar i slutändan.
Bilverkstäder gör inga bra jobb med detta (betalt kan de ta) så vill du verkligen har BRA ljus så gör du det själv med saker du köpt och sätter ihop. Köp 2,5mm2 kabel den räcker mer än väl för ditt bruk. Sen löder du fast kabelskor på kablarna när du bygger ihop systemet med så korta kablar som medges.
Halogen behöver inte en diodbrygga då den är bra på att ta hand om krypströmmar och dylikt, detta då en glödtråd inte är 100% av/på utan falnar och har ett högre motstånd samt inte drar så stora strömmar som led/HID.
Ett spänningsfall på enstaka tiondels volt ger stora förluster på effekten lampan lämnar i slutändan.
Bilverkstäder gör inga bra jobb med detta (betalt kan de ta) så vill du verkligen har BRA ljus så gör du det själv med saker du köpt och sätter ihop. Köp 2,5mm2 kabel den räcker mer än väl för ditt bruk. Sen löder du fast kabelskor på kablarna när du bygger ihop systemet med så korta kablar som medges.
Halogen behöver inte en diodbrygga då den är bra på att ta hand om krypströmmar och dylikt, detta då en glödtråd inte är 100% av/på utan falnar och har ett högre motstånd samt inte drar så stora strömmar som led/HID.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Re: Koppla extraljus ceed GT line 2016
8Tack!Torgskräck skrev:Halogen är den lamptyp som mest av alla kräver rätt längd på kablarna, vilket är så korta som möjligt samt exakt lika långa till båda lyktorna, så kort jordkabel som möjligt samt BRA jordpunkt.
Ett spänningsfall på enstaka tiondels volt ger stora förluster på effekten lampan lämnar i slutändan.
Bilverkstäder gör inga bra jobb med detta (betalt kan de ta) så vill du verkligen har BRA ljus så gör du det själv med saker du köpt och sätter ihop. Köp 2,5mm2 kabel den räcker mer än väl för ditt bruk. Sen löder du fast kabelskor på kablarna när du bygger ihop systemet med så korta kablar som medges.
Halogen behöver inte en diodbrygga då den är bra på att ta hand om krypströmmar och dylikt, detta då en glödtråd inte är 100% av/på utan falnar och har ett högre motstånd samt inte drar så stora strömmar som led/HID.
Re: Koppla extraljus ceed GT line 2016
9Kidnappar och väcker denna gamla tråd till liv igen.
När ni tar styrström, tar ni det innan kontakten på lyktan? och i så fall, från vilken kabel?
Äldre bilar jag haft så har tidigare ägare och jag själv alltid stulit strömmen inne vid själva lampan.
När ni tar styrström, tar ni det innan kontakten på lyktan? och i så fall, från vilken kabel?
Äldre bilar jag haft så har tidigare ägare och jag själv alltid stulit strömmen inne vid själva lampan.