Annons
Annons

Re: Vad kör ni med för fälgar?

2
En intressant fråga med tanke på hur mycket bilen bullrar med 17" tums däck. Om du kollar registreringsbeviset så är bilen reggad med 15" tums däck. GT-Line levereras med 225 / 45 / 17. Ärligt talat när man kör på asfalten i Stockholm så låter det mer än när man körde en gammal Volvo 740 med dubbdäck på 90-talet. Om du vill ha 19 " köp en annan bil. Bytte idag från 225/ 45 / 17 till 205/ 60 15 och hakka green däck. Ingen större skillnad i väghållning men jag mer än halverade vägbullret i bilen. Jag reser oftast långt, 48 mil. Bryr mig mer om att jag kan tala med mina medpassagerare. Det är en bil strax över Golfklassen så 17" är för mycket. Kanske inte var ett svar på frågan men 17" är nog den störta fälgdimensionen du bör ha på bilen. Det blir inte mycket sida kvar på däcket annars,
Kia Ceed SW 2013, Kia GT-Line 2015, Kia Niro Ladd-hybrid 2019

Re: Vad kör ni med för fälgar?

3
Inte så mycket dimensionen som det är att kia levererade ceed med hankook på 17" fälgarna......kör slut på mina sen blir det nätläsning för att se vad annat folk runtom i europa kört på för däck i 17". Att bara välja de som enligt tabell är tystast är sällan en bra lösning, det skiljer från bilmodell till bilmodell hur ett däck låter.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Vad kör ni med för fälgar?

4
svestr skrev:En intressant fråga med tanke på hur mycket bilen bullrar med 17" tums däck. Om du kollar registreringsbeviset så är bilen reggad med 15" tums däck. GT-Line levereras med 225 / 45 / 17. Ärligt talat när man kör på asfalten i Stockholm så låter det mer än när man körde en gammal Volvo 740 med dubbdäck på 90-talet. Om du vill ha 19 " köp en annan bil. Bytte idag från 225/ 45 / 17 till 205/ 60 15 och hakka green däck. Ingen större skillnad i väghållning men jag mer än halverade vägbullret i bilen. Jag reser oftast långt, 48 mil. Bryr mig mer om att jag kan tala med mina medpassagerare. Det är en bil strax över Golfklassen så 17" är för mycket. Kanske inte var ett svar på frågan men 17" är nog den störta fälgdimensionen du bör ha på bilen. Det blir inte mycket sida kvar på däcket annars,

Tack för _RIKIGT_ bra information! Tror du räddade mitt bilköp där! :)
Jag provkörde en GT-Line med 17" fälgar nämligen. Det var verkligen "740 med dubbdäck" -feeling som du nämner!

Har du lust att berätt lite mer hur väghållning och vägegenskaper ändrades med 15" ? Gärna vid "inspirerad" körning.

Köper jag en GT-Line blir det med 15" max 16" fälgar.
Sedan ljudisolering på det (Har startat en tråd om det).

Ha´re fint!
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"