12
av uen
Nya, spännande uppgifter. Då jag har löpande/gällande 7-års garanti ansåg jag att omhändertagandet borde vara fullgott.
På onsdagen, tredje dagen efter inlämnandet, blev jag för första gången uppringd. Det meddelades nu att man lutade åt säkringsboxen i kupen och att denna, i sin helhet, skulle bytas ut. Det uppgavs att det skulle ta tre till fem arbetsdagar att få fram den. Senare, efter det att jag tagit och fått, kontakt med en av Hedins "reservdelscontrollers" blev det en ny kontakt med verkstaden i Tagene. Nu var budet plötsligt fem till 10 arbetsdagar!? Därefter ånyo uppringd med det omskakande beskedet att det inte fanns någon sådan del i Sverige och att det nu skulle ta tre veckor att få fram den!? Obegripligt för mig..? Det ska nämnas att efter ett andra samtal med en "reservdelscontroller" hade jag begärt att Tageneverkstaden skulle låta göra en närmare förfrågan till, var det nu är i Europa, om när delen kunde förväntas? Det var nog detta som resulterade i treveckorsbeskedet. Man kan ju parentetiskt undra om den restnoterade delen i huvudlagret nu skulle behöva tillverkas hos underleverantör (ue) i t. ex. Kina!? Framställde nu krav på lånebil på KIA:s bekostnad vilket först efter personligt besök hos verkstadschefen blev "godkänt" (det är väl KIA:sbeslut?). Så nu åker jag MABI:s Skoda Octavia en tid... Phuu!
KIA Ceèd SW special edition -2017