Sida 1 av 1

Koppla in en Gaz SUB88 på högnivå?

Postat: 26 feb 2017, 02:17
av Ronnie
Jag har en Gaz SUB800 https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-sub800.html som jag hade funderingar att koppla in/få inkopplad på högnivå och på något vis stuva undan den någonstans. Någon som kopplat in en aktiv bas i sin Ceed som kan tipsa om hur?
Förmodar att man drar en kabel från batteriet till basen, men var tar man signal till basen?
Något annat som kan krångla till det?

Re: Koppla in en Gaz SUB88 på högnivå?

Postat: 26 feb 2017, 07:20
av SorentoUM
Den har ju högnivåingång, så det underlättar ju avsevärt.
Då kan man ta högnivån från högtalarkablarna till vänster bakdörr. Kablarna går i kabelstammen under tröskelplasten.
Strömförsörjningen är bäst att dra direkt från batteriets pluspol (avsäkrat inom 15 cm från polen). Det negativa är man då måste dra kabeln hela vägen, och göra det proffsigt.
Annars kan man kanske göra en latmanslösning och plocka strömmen från cigarettuttaget bak. OBS. Kontrollera så slutsteget inte drar massor med ström, då kommer säkringen till cigguttaget (med flera funktioner) gå sönder fort. Men med tanke på högtalarens RMS-effekt på 85W, så BORDE det motsvara att slutsteget inte drar mer än 10-12 Ampere. Och då funkar den lösningen.

Re: Koppla in en Gaz SUB88 på högnivå?

Postat: 26 feb 2017, 10:18
av Ronnie
HellboyElvis skrev:Den har ju högnivåingång, så det underlättar ju avsevärt.
Då kan man ta högnivån från högtalarkablarna till vänster bakdörr. Kablarna går i kabelstammen under tröskelplasten.
Strömförsörjningen är bäst att dra direkt från batteriets pluspol (avsäkrat inom 15 cm från polen). Det negativa är man då måste dra kabeln hela vägen, och göra det proffsigt.
Annars kan man kanske göra en latmanslösning och plocka strömmen från cigarettuttaget bak. OBS. Kontrollera så slutsteget inte drar massor med ström, då kommer säkringen till cigguttaget (med flera funktioner) gå sönder fort. Men med tanke på högtalarens RMS-effekt på 85W, så BORDE det motsvara att slutsteget inte drar mer än 10-12 Ampere. Och då funkar den lösningen.
Tack för utförligt svar, uppskattas (och sparas). :)

Jag låter nog dra strömmen från batteriet. Nackdelen med Ceed (modellerna före min) är att det finns i princip inga hyfsat lättåtkomliga "hål" i torpeden. De jag hittat tidigare är sådant som går rakt in/upp bakom instrumentpanelen.