Annons

Däcktrycksvarning slocknar inte efter justering?

1
Hej!

Vet inte om jag ska lägga detta här eller under Däck.... Om jag har lagt det fel nu så är det bara att flytta tråden eller be mig göra det! :)

Jag har sökt svar på detta men inte hittat...

I morse efter att jag hade åkt en bit så började däcktrycksvarningslampan att lysa och markerade vänster framdäck.

På vägen hem igen åkte jag in på en mack och fick trycket kontrollerat och jag tyckte jag såg att det var 1,9 och de fyllde upp till 2,2 som det står i instruktionsboken. De kollade även övriga däck och de var alla 2,2. Däcken är friktionsvinterdäck som jag fick med när jag köpte bilen ny 2015. Standard tror jag! :)

Men - när jag körde iväg från macken så fortsätter den markera vänster framdäck och däcktrycksvarningslampan lyser trots att det just blivit justerat - SÅ fort kan det väl inte sjunka?? Vad kan vara fel??

(KIA Ceed SW SE 2015)
Annons

Re: Däcktrycksvarning slocknar inte efter justering?

3
HellboyElvis skrev:Tar ett tag innan den slutar varna. Bör släckas efter en kilometer eller så.
2,2 är aningen lågt, speciellt vintertid då trycket sjunker i minusgraderna. Systemet varnar vid 2,0 bar. Brukar alltid lägga i 2,5-2,6 bar runt om på "normala" hjul.
STORT tack för ditt svar! :) Jag åkte korta sträckor efter macken - först till affären och sedan hem. Fast totalt var det nog mer än en kilometer. Skulle tro totalt kanske 2,5 - 3 km. Ska testa att köra lite längre idag och se om det försvinner. Annars får jag väl åka till verkstan och kolla så att däcket är ok...!

Vad kan en trycksänkning bero på om det inte är en punktering eller något annat fel på däcket? Kan trycket sjunka utan att det behöver vara något fel med andra ord?? :)

Re: Däcktrycksvarning slocknar inte efter justering?

4
mthe71 skrev:Hej!

Vet inte om jag ska lägga detta här eller under Däck.... Om jag har lagt det fel nu så är det bara att flytta tråden eller be mig göra det! :)

Jag har sökt svar på detta men inte hittat...

I morse efter att jag hade åkt en bit så började däcktrycksvarningslampan att lysa och markerade vänster framdäck.

På vägen hem igen åkte jag in på en mack och fick trycket kontrollerat och jag tyckte jag såg att det var 1,9 och de fyllde upp till 2,2 som det står i instruktionsboken. De kollade även övriga däck och de var alla 2,2. Däcken är friktionsvinterdäck som jag fick med när jag köpte bilen ny 2015. Standard tror jag! :)

Men - när jag körde iväg från macken så fortsätter den markera vänster framdäck och däcktrycksvarningslampan lyser trots att det just blivit justerat - SÅ fort kan det väl inte sjunka?? Vad kan vara fel??

(KIA Ceed SW SE 2015)

Måste man inte nollställa däcktrycksvarningen?
Det har jag haft på min firmabil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kia Sportage 1.7 2017
Kia Rio 1.4 2012

Re: Däcktrycksvarning slocknar inte efter justering?

5
eddyolsson skrev:
mthe71 skrev:Hej!

Vet inte om jag ska lägga detta här eller under Däck.... Om jag har lagt det fel nu så är det bara att flytta tråden eller be mig göra det! :)

Jag har sökt svar på detta men inte hittat...

I morse efter att jag hade åkt en bit så började däcktrycksvarningslampan att lysa och markerade vänster framdäck.

På vägen hem igen åkte jag in på en mack och fick trycket kontrollerat och jag tyckte jag såg att det var 1,9 och de fyllde upp till 2,2 som det står i instruktionsboken. De kollade även övriga däck och de var alla 2,2. Däcken är friktionsvinterdäck som jag fick med när jag köpte bilen ny 2015. Standard tror jag! :)

Men - när jag körde iväg från macken så fortsätter den markera vänster framdäck och däcktrycksvarningslampan lyser trots att det just blivit justerat - SÅ fort kan det väl inte sjunka?? Vad kan vara fel??

(KIA Ceed SW SE 2015)

Måste man inte nollställa däcktrycksvarningen?
Det har jag haft på min firmabil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej! Det behövdes inte. Idag slocknade den av sig själv. Fast inte efter någon kilometer utan efter en mil ungefär. När jag byter från sommar- och vinterdäck så måste de nollställa dock annars börjar varningssymbolen att blinka först när jag startar bilen och sedan lyser den fast. Men då markerar den inga hjul på displayen.

Re: Däcktrycksvarning slocknar inte efter justering?

7
Inre lagning är att de kränger av däcket, tar bort ev material som orsakar hålet, sen pluggas hålet och en lapp sätts på på insidan, montering och balansering.

Sen har hellboy rätt, 2.2 är alldeles för lågt, ökar förbrukningen och definitivt däckslitaget, kommer slita kanterna mer än mitten och däcket får bytas i förtid. Jag kör 2,5.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Däcktrycksvarning slocknar inte efter justering?

8
Torgskräck skrev:Inre lagning är att de kränger av däcket, tar bort ev material som orsakar hålet, sen pluggas hålet och en lapp sätts på på insidan, montering och balansering.

Sen har hellboy rätt, 2.2 är alldeles för lågt, ökar förbrukningen och definitivt däckslitaget, kommer slita kanterna mer än mitten och däcket får bytas i förtid. Jag kör 2,5.
2.2 är det som står i instruktionsboken? Hur kan det då vara alldeles för lågt?? Varför skulle de skriva ett för lågt värde?

Re: Däcktrycksvarning slocknar inte efter justering?

10
HellboyElvis skrev:Vet inte varför. Men det ÄR för lågt. Dels för att systemet varnar vid 2.0 och dels för att sliter mer på däcken och ger sämre bränsleekonomi.
Som sagt, minst 2.5 bar...
Jag ifrågasätter inte - jag bara undrar eftersom jag inte byter däck själv utan har dem på däckhotell som ju även tar hand om däcken under tiden de förvaras och ser till att de är som de ska när de monteras på bilen vid byte. Om det är bättre med högre tryck än vad instruktionsboken säger så förstår jag inte varför dem som är proffs på däck fyller dem till 2.2 och inte 2.5.
Skriv svar

Återgå till "Problem"