Annons

Kia Ceed hittar inte fjärrnyckeln. Tips?

1
Idag när jag skulle åka hem så startar inte bilen. Meddelande. Hittar inte nyckeln. Det är fjärrstart.
Åker hem (med buss) och hämtar extranyckeln. Det kunde ju vara batteriet i nyckeln. Men tyvärr samma sak med extranyckeln.

Nån som varit med om samma sak?

Beställt bärgning till Kia verkstad. Letade förgäves efter något extraställe att sätta in den "vanliga" nyckeln. Den gick att öppna dörrarna med. Fanns ingen sån, vad jag såg.

Tråkigt med så många elfinesser när dom inte fungerar.
Är f.ö. en Proceed modell 2013.
Kia Pro_Ceed GT+
Annons

Re: Kia Ceed hittar inte fjärrnyckeln. Tips?

2
Fjärren har ett löst nyckelblad, det går att låsa upp dörren med den om man petar bort plastkoppen till höger om förarhandtaget. Låsploppen till koppen sitter under, och går att trycka in med nyckelsvärdet. Antingen finns ett hål innanför handskfacksluckan att stoppa hela fjärren i i nödsituationer (äldre modeller) eller så ska man trycka på startknappen som vanligt MEN istället för att använda fingret, tryck på knappen med själva fjärrkontrollen. Är bilen strömlös behövs såklart i kombination med detta startbooster eller startkablar.

Startar bilen ändå inte trots att ha testat allt ovan är det nog bärgare. Allt ovan har jag för mig står i instruktionsboken.

edit: Förtydligande - nödfunktionen på nyare Kia med Smart Key när bilen inte hittar nyckeln trådlöst är att trycka på startknappen som vanligt fast "trycka på knappen med fjärren", detta för att det sitter en vanlig antennring till immobilizern precis vid startknappen, som då läser av transpondern i fjärren på samma sätt som bilar med vanligt nyckelhål till tändningen.

Re: Kia Ceed hittar inte fjärrnyckeln. Tips?

3
keykey skrev:Fjärren har ett löst nyckelblad, det går att låsa upp dörren med den om man petar bort plastkoppen till höger om förarhandtaget. Låsploppen till koppen sitter under, och går att trycka in med nyckelsvärdet. Antingen finns ett hål innanför handskfacksluckan att stoppa hela fjärren i i nödsituationer (äldre modeller) eller så ska man trycka på startknappen som vanligt MEN istället för att använda fingret, tryck på knappen med själva fjärrkontrollen. Är bilen strömlös behövs såklart i kombination med detta startbooster eller startkablar.

Startar bilen ändå inte trots att ha testat allt ovan är det nog bärgare. Allt ovan har jag för mig står i instruktionsboken.

edit: Förtydligande - nödfunktionen på nyare Kia med Smart Key när bilen inte hittar nyckeln trådlöst är att trycka på startknappen som vanligt fast "trycka på knappen med fjärren", detta för att det sitter en vanlig antennring till immobilizern precis vid startknappen, som då läser av transpondern i fjärren på samma sätt som bilar med vanligt nyckelhål till tändningen.
Tack för tipsen!
(Vet inte varför jag inte får meddelande om tipps inkommit). Såg detta först nu 8 januari.
Tyvärr finns inget hål i handskfacket på min modell. Testade med nyckel på knappen. Gick inte. Bärgaren la på ström och fick den att starta. Varit hos verkstan nu. Dom har testat allt och allt funkar och bilen startar (varje dag dom testat).
SÅ nu står jag med en bil där detta riskerar att hända igen.
DÅ tänker jag testa med min snabbstarter och se om den ruskar om systemet och får den att starta precis som bärgaren lyckades.
Vad tror ni om det??
Kia Pro_Ceed GT+
Skriv svar

Återgå till "Problem"