Annons

Kopplingsproblem Cee'd 1,6 CRDI 2014

1
Jag har fått vibrationer i min Kia mellan 1500-1800 rpm vid belastning.
Det har bara blivit värre med tiden och jag påpekade detta när jag bokade service och de skulle titta på det.
Jag fick då svaret att det är en produktegenskap, ett svar som jag inte riktigt godtog om man uttrycker sig snällt och tog då kontakt med en annan verkstad och krävde att få med mig en mekaniker i bilen vid provkörning. Det tog inte många sekunder innan mekanikern berättade vad det handlade om och berättade att jag är långt ifrån den enda som har haft problem med detta. Tydligen är det så att fjädrarna i Lamellcentrum inte riktigt klarar av motorns vridmoment (som är max mellan 1500-1800 rpm) och motorns vibrationer då fortplantar sig ut i bilen. (Dessa bilar saknar DMF - dubbelmassesvänghjul). Får då som svar att kopplingen måste bytas men att bara arbetet, tryckplattan och urtrampningslagret går på garantin. Lamellplattan räknas som slitagedel och den får jag betala själv. Drygt 2600kr. Efter 5.500 mil bör inte lamellerna vara utslitna, speciellt inte på en bil som saknar dragkrok och bara körts av personer som varit yrkesförare och vet vikten av att inte slira koppling.
Det märkliga är också att jag som kund ska betala den enda delen som faktiskt är felaktig, eftersom det är där fjädrarna sitter...
Och med lite efterforskning så kostar original lameller inte mer än 1500kr om man köper den från Tyskland eller England. Från andra länder går det att köpa det ännu billigare. Hur reagerar Kia om man tar med sig en egna (original-) delar?
Undrar hur många som har fått betala hela kopplingsbyten för att man inte har bilkunskap och varför ska jag betala något överhuvud taget?
Finns det fler därute som har haft samma bekymmer?
Annons
Skriv svar

Återgå till "Problem"