Annons

Rutor immar

1
Hej
Har en Kia Ceed sw Gt-line. Jag undrar om någon annan har problem med att rutor immar igen mitt under körning. Aldrig haft en bil som immar så mycket. Får sitta i bilen o vänta länge innan jag kan köra iväg när det är riktigt kallt ute.
Annons

Re: Rutor immar

2
Den jg har immar under färd, uppvärmd bil och kallt ute, om man är två eller fler i bilen. Då immar framrutan igen om man inte var 15:e minut slår på forcerad blåst på vindrutan.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Rutor immar

4
Defroster och 2:ans läge på fläkten så immar inte min bil. Eller om jag kör på att luften ska gå över, ni vet tredje knappen från vänster på kontrollpanelen.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Rutor immar

5
Har samma problem med vår Ceed 2015. Immar igen direkt. Jag har då aldrig varit med om en bil som immar så mycket och så snabbt (räcker med 2 pers i bilen).
Alla dessa "småsaker" har gjort att vi börjat snegla på andra bilmärken... :-/

Re: Rutor immar

6
Samma problem här, SW 2014.

Fast här har det gått så långt så att det är fukt på insida vindruta som fryser till is när det är minusgrader.
Något ni också har upplevt?

Man blir lite ledsen när man måste defrosta insidan i 20 minuter innan man kommer iväg på morgonen :(

Re: Rutor immar

7
perkrlsn skrev:Samma problem här, SW 2014.

Fast här har det gått så långt så att det är fukt på insida vindruta som fryser till is när det är minusgrader.
Något ni också har upplevt?

Man blir lite ledsen när man måste defrosta insidan i 20 minuter innan man kommer iväg på morgonen :(
Så gör min Ceed SW 2015 med. Satt med en isskrapa, med skaft och skrapade rutan på insidan när jag körde hem från jobbet igår. Får se om 15 minuter om det är samma idag. Riktigt tråkigt när bilen inte torkar upp trots långresor. Sitter vi dler än två i bilen,, den här säsongen, så får man slå på forcerat blås på rutan ung. en gång var 20:e minut. Rutan immar igen annars
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Rutor immar

9
Ronnie skrev:
perkrlsn skrev:Samma problem här, SW 2014.

Fast här har det gått så långt så att det är fukt på insida vindruta som fryser till is när det är minusgrader.
Något ni också har upplevt?

Man blir lite ledsen när man måste defrosta insidan i 20 minuter innan man kommer iväg på morgonen :(
Så gör min Ceed SW 2015 med. Satt med en isskrapa, med skaft och skrapade rutan på insidan när jag körde hem från jobbet igår. Får se om 15 minuter om det är samma idag. Riktigt tråkigt när bilen inte torkar upp trots långresor. Sitter vi dler än två i bilen,, den här säsongen, så får man slå på forcerat blås på rutan ung. en gång var 20:e minut. Rutan immar igen annars
Jag känner igen det där allt för väl Ronnie.

Har haft bilen inne hos återförsäljaren tre gånger.
Första gången hittade de en stor mängd vatten i fotbrunnen på passagerarsidan, under den perioden körde jag bilen själv 99% av tiden så att vattnen skulle komma in via skor och dyl. är uteslutet.

Känns som om bilen tar in vatten, fukt någonstans och det känns som om det är ett relativt vanligt problem.

Andra gånger har de tätat bakom stänkskärm i hjulhus, tydligen tips från Kia och andra verkstäder.

Genomgående har varit att de har torkat ur bilen varje gång, varpå problemen har försvunnit.. ett tag iaf ;)

Ska testa kattsand i socka, torrboll har inte fungerat överhuvudtaget :/

Re: Rutor immar

10
Jag får oftast bara imma när jag kör kortare sträckor. Det har hänt ett fåtal gånger vid långkörningar, men oftast har AC själv slagit på läge för att ta bort imma innan jag noterat det.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Problem"