Annons

Tankat bensin i diesel

1
Klantade mej igår. Råka tanka 25liter 2takt i min diesel bil. Har inte startat bilen som tur är och bärgarn hämtade bilen. Är det endast tömning som behöver göras eller måste tanken ner och diesel filter bytas?
Gäller en 1.6 Sw gt-line 2016 som rullat 600mil.
Annons

Re: Tankat bensin i diesel

2
Gt_line86 skrev:Klantade mej igår. Råka tanka 25liter 2takt i min diesel bil. Har inte startat bilen som tur är och bärgarn hämtade bilen. Är det endast tömning som behöver göras eller måste tanken ner och diesel filter bytas?
Gäller en 1.6 Sw gt-line 2016 som rullat 600mil.
Från en tidning:
"• Om du tankat bensin i en dieselbil och inte startat motorn räcker det oftast att pumpa ur tanken. Om du startat motorn kan du behöva byta ut många delar vilket kan bli dyrt. Ibland väldigt dyrt...
• Om du kör en gammal dieselbil utan direktinsprutning kan den i vissa fall klara en liten mängd bensin. Men säkrast är ändå att tömma och skölja tanken."

Teknikens värld, fakta en bit ner
http://teknikensvarld.se/allt-vanligare ... il-116630/
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Tankat bensin i diesel

6
Ursäkta en bump här men tänkte bara meddela vad som hände mig.
Jag tankade ca. 10 liter bensin i min Ceed. Kom på mig själv och avbröt.
Ringde verkstaden och de frågade hur mycket Diesel jag hade i tanken.
Då jag kört i princip tomt sa jag ingen.
Då sa han, bara fyll tanken full med Diesel så det blandas så är det absolut inga problem.
Jag ifrågasatte det flera gånger men han insisterade att 10 liter på en full tank är absolut inga problem.
Det här hände mig för över ett år sedan och bilen går perfekt fortfarande.
Jag märkte dessutom ingen skillnad under den tiden jag körde slut på den blandade tanken heller för den delen.
Nu säger jag inte att man ska göra så här utan givetvis ska man ringa sin verkstad men det här är vad som hände mig.
Kia Ceed SW PHEV -22
Kia Optima SW P-HEV ADVANCE PLUS 2 -18
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Aut. LTD Ed. -15

Re: Tankat bensin i diesel

7
Man BÖR inte köra med bensin i tanken, för dieselpumpen (högtryckspumpen) KAN ta skada.
Och det blir en typ av förslitningsskada som kanske inte märks förrän efter 5000 mil.
Men det kan också klara sig helt utan skador, man ska inte måla f@n på väggen.

Re: Tankat bensin i diesel

8
Sen jag började köra diesel har jag alltid sett till att ha det extra tillägget i min försäkring så att jag står skadeslös vid feltankning, noll självrisk, bärgning och hyrbil under tiden min fixas. Bara ett telefonsamtal bort.

Att ringa verkstad och sen gå på ett muntligt direktiv, nä, händer något kommer verkstaden plötsligt drabbas av minnesförlust. Möjligtvis om jag spelar in deras direktiv att köra på blandat så de ej kan krångla sig ur senare vid ev skada. Skulle då se till att få för och efternamn samt personens position på företaget inspelat.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Tankat bensin i diesel

9
Dagens dieslar kanske är mer känsligare, tidigare så brukade man slänga i en skvätt bensin i dieseln på vintern för att slippa paraffinering och om det ändå blev stopp så hällde man i T-sprit för att lösa det hela och backade en bit i kylan -men det var då det... dagens bensin är väl mer likt diesel än någonsin? bensin pumpen var förr ren och fin och dagens 95-pumpar är lika skitiga som en 70-tals diesel mack... nåja dagens tall-olje smörja är väl också som den är och kanske smörjer bättre än dåtidens diesel och motorerna är kanske anpassade för den tall-sörjan så bensin är än mer skadligt idag.
Ceed SW 1.6CrDI -2014

Re: Tankat bensin i diesel

10
sos skrev:Dagens dieslar kanske är mer känsligare, tidigare så brukade man slänga i en skvätt bensin i dieseln på vintern för att slippa paraffinering och om det ändå blev stopp så hällde man i T-sprit för att lösa det hela och backade en bit i kylan -men det var då det... dagens bensin är väl mer likt diesel än någonsin? bensin pumpen var förr ren och fin och dagens 95-pumpar är lika skitiga som en 70-tals diesel mack... nåja dagens tall-olje smörja är väl också som den är och kanske smörjer bättre än dåtidens diesel och motorerna är kanske anpassade för den tall-sörjan så bensin är än mer skadligt idag.
Dagens diesel är nog mer lik bensin än diesel, får man på fingrarna blir det ju lika torrt som av att få bensin på fingrarna.

Tjena sos, samma nick som på robsoft?
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Problem"