Annons

Bilen smårycker, fel??

1
Nu är iofs bilen redan inbokad för koll om någon vecka men jag slänger en fråga här. Köpte en ny Ceed GT Line, automatare i mitten av februari. De första 100 milen gick den finfint (kört 380 mil nu) men sen har gasen/växlarna börjat bete sig suspekt. Tycker för det första att det är väldigt tätt mellan växlarna, den är fan uppe i D4 innan jag kommit förbi grannens hur när jag backat ut, och så är det överlag när jag kör. Bilen funkar fint i höga hastigheter men som till exempel i dag, gick ner från 90 till 70, tryckte i farthållaren, och låg i typ 71, växel D7 och varvtal cirka 1100. Då rycker bilen, inga jätteryckningar men ändå så att man hajar till och tror den ska stanna nästan, och samtidigt ser jag att varvtalsmätarpilen rör sig litelitegrann upp och ner. Så här har den även betett sig i D4 i typ 40 km/h, både med och utan farthållare.

Vad kan detta vara?? Känner mig inte alls nöjd tyvärr.
Annons

Re: Bilen smårycker, fel??

2
Kan vara en dåligt bränsle.
Leveransen till bensinstationen kan ha blivit förorenad med tex bensin eller diesel beroende på vilket bränsle det ska vara, även vatten kan finnas.
Dock verkar det vanligare med smuts från botten stationens egna tankar.

Förstår dig att du känner dig besviken, prata med återförsäljaren så fixar dom säkerligen bilen snabbt och allt funkar bra igen.
Din garanti är till för din trygghet, tveka inte att prata med säljaren eller verkstaden om något är fel.

Re: Bilen smårycker, fel??

3
70km/h timme på sjuan, 1100rpm...du vet att du har nästan ingen kraft i motorn vid det varvtalet? är ju strax över tomgång.

Bilen borde växla ned för att få upp rpm och därmed bättre vridmoment. Knappast bränslerelaterat, troligare krävs en omlärning av datorn, bilen lär sig av ditt sätt att köra i början.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Bilen smårycker, fel??

4
Tror inte heller att det är bränslerelaterat. Det låter som att du kör i ECO-läget. Då vill växellådan gärna växla upp väldigt tidigt och "bete sig märkligt" ( känns som att den har svårt att bestämma sig och slirar på höga växlar ).
Prova slå ifrån ECO så blir det säkerligen bättre...

Re: Bilen smårycker, fel??

7
Enklaste är att köpa insprutningsrengörare på typ Biltema och testa. STP har också sådan produkt.
Kör några mil och utvärdera.
Alla bränslen blandas ut med andra produkter för att sänka utsläppsnivåerna tex bensin blandas ut med etanol och diesel blandas ut med palmolja,rapsolja etc. Vilket påverkar bränslesystem och förbränning. Biltema och STP har cetanhöjande egenskaper.
Skriv svar

Återgå till "Problem"