Annons

Re: Batteriet laddar ur

21
MagnusLindgren skrev:Som Mätz skriver så är batteribyte på sin plats. Original är lite för klena, speciellt när man har installerat dieselvärmare.

Egentligen borde Kia rekommendera att batteriet byts ut vid installation av värmare.

Ja nu är det ju så att det är Kia själva som installerat värmaren till mig så då borde väl dom rimligtvis också installera ett batteri som orkar med värmaren kan jag tycka.

Jag var ändå in till Kia och frågade vad det skulle kosta att få ett bättre batteri installerat. Jag ringde även Kia på Erikslund i Västerås. Det kunde de inte hjälpa mig med sa de.

De hänvisade mig till någon affär som säljer båtar och som har kraftigare batterier!

Kia igen? Nej!
Annons

Re: Batteriet laddar ur

22
Ok, låter ju intressant. Den tankegången har inte funnits när jag pratat Kia-verkstaden eller Kia Sverige som jag pratade med häromdagen. Är allvarligt så less på hela alltihop. Var ju jätteglad att äntligen ha råd att köpa ny bil och dessutom installera en riktig värmare i den. Trodde att nu skulle jag slippa verkstadsbesök på länge. :-( Får se om jag orkar kontakta Kia verkstad igen. Känns väldigt tråkigt att mer eller mindre bli dumförklarad som jag kände det vid senaste besöket på Kia i köping.

Re: Batteriet laddar ur

23
Vad är avn? ursäkta glöm frågan (audio, video). Tur ja installerade vanlig elektrisk motorvärmare. De verkar som moderna bilar slukar mycket ström. Kör man sällan och korta turer så laddar batteriet ur sig, gäller vintertid vid många minusgrader. Sommartid funkar det.
Senast redigerad av Elofemb den 05 mar 2018, 18:17, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Batteriet laddar ur

28
Elofemb skrev:ja men förmodligen är kablarna för klena. Ciguttag brukar vara specade för 10A. Bäst att dra en separat kabel och parallellkoppla med batteriet.

Är det verkligen så enkelt som att bara direkt koppla till det andra batteriet? Måste det inte till något slags relä som styr när det ska gå över till att börja ladda batteri nummer två? Är det inte så också att man bör ha ett av batterierna till bara dieselvärmaren i så fall och det andra batteriet till allt annat?

Vad vet5 jag.

Re: Batteriet laddar ur

29
Elofemb skrev:ja men förmodligen är kablarna för klena. Ciguttag brukar vara specade för 10A. Bäst att dra en separat kabel och parallellkoppla med batteriet.
I övriggt så har jag en ctek laddare som man kan koppla direkt i cigguttaget . Dock fungerar det inte till min bil då tändningen måste vara på för att anslutningen via cigguttaget ska fungera.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"