Annons

Re: Xenon halvljus

21
En auktoriserad verkstad gör inte konverteringen åt dig då det dels bryter mot lagen och dels sätter garantin ur spel.
Det måste finnas en aktiv automatisk ljusreglering när man har xenon/led och det finns inte när halogen är standard.

Det är ganska lätt att installera själv. I de flesta kit medföljer en generell beskrivning och i ett modellanpassat kit är det i princip plugn'play.
Annons

Re: Xenon halvljus

23
Ja, och med tanke på den långa garantin så...är det kanske bättre att montera en ljusramp. Stötte på en och annan annons på blocket där det stod "xenon" i utrustningslistan på en ceed gt-line. Kan alltid bortförklaras med "vi reserverar oss mot eventuella tryckfel" eller!?

Man kan fråga sig varför Sportage kan ha xenon under många år nu och Cee'd saknar det?

Re: Xenon halvljus

24
Om man bortser från det höga (smidiga) insteget och majestätiska sitthöjden så kändes det bättre med Cee'd. Upplever den som tystare och skönare att framföra. Den är dessutom rappare och säkerligen snålare vid bränslepumpen (1,7 CRDi vs 1,6 CRDI). Det är min spontana upplevelse som förare men Sportage Special Edition eller Limited Edition med bl.a xenon och panorama tak känns mer komplett vad gäller utrustning. Passagerarna föredrar säkert Sportage. Ska man ha en Sportage med lite lull-lull så får man vara snabb det har jag märkt. Cee'd erbjuder ett bredare utbud.

Re: Xenon halvljus

25
oliver skrev:Vänder mina blickar från Sportage till Ceed GT-Line. Har provkört båda och Ceeden kändes bättre. Skulle också vilja ha xenon. Såg att en annan medlem redan frågat efter priset på xenon-konvertering. Min fråga är detsamma fast med lite andra funderingar. Har ytterst lite intresse/kunskap/tid för att meka själv så det är bara verkstaden som gäller.

1. Om någon har betalat för en sådan tjänst så vore det tacksamt med en prisuppgift.
2.Krävs det specialkunskap/magiska verktyg för att utföra det eller bara lite intresse från den berörda verkstaden?
3. Kan det medföra komplikationer vid besiktning eller störningar i den dagliga driften så som urladdat batteri?

MVH Oliver

Är enkelt att göra själv. Inga specialverktyg behövs. En kille här på forumet ringde och ville ha hjälp. Bytade hans halvljus till xenon, helljus till xenon och kurvljus till led på 1.5h
Kia Ceed Sw Gt-Line 2016

https://www.garaget.org/?car=406062

Re: Xenon halvljus

26
bohlinp skrev:
oliver skrev:Vänder mina blickar från Sportage till Ceed GT-Line. Har provkört båda och Ceeden kändes bättre. Skulle också vilja ha xenon. Såg att en annan medlem redan frågat efter priset på xenon-konvertering. Min fråga är detsamma fast med lite andra funderingar. Har ytterst lite intresse/kunskap/tid för att meka själv så det är bara verkstaden som gäller.

1. Om någon har betalat för en sådan tjänst så vore det tacksamt med en prisuppgift.
2.Krävs det specialkunskap/magiska verktyg för att utföra det eller bara lite intresse från den berörda verkstaden?
3. Kan det medföra komplikationer vid besiktning eller störningar i den dagliga driften så som urladdat batteri?

MVH Oliver

Halvljuset är ej godkänt vid bes men tar 5min att byta tillbaka. behöver ju inte plocka bort ballaster mm innan bes
Kia Ceed Sw Gt-Line 2016

https://www.garaget.org/?car=406062
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"