Annons

Andrahandsvärde och bilbyte

1
Funderade lite kring detta då jag blev lite sugen på att byta in min ceed sw komfort 1.6crdi 2014 mot en GT-line 2015 och det blir en del pengar emellan... bör man vänta längre, byta till en nyare eller skall man byta till en helt ny?

Min bil har gått ca 11500mil, köpte den begagnad med närmare 8000mil på mätaren för 148,000kr (dragkrok, extralysen, gummimattor, MoK samt vinterhjul)

Nybil, kampanj på GT-line (192,800kr), erbjuden 80,000kr för min och 136,700kr emellan (MoK + dragkrok + gummimattor ingår då på den nya)

Begagnad GT-line, från 2015 med strax över 4000mil på mätaren (179,900kr), monteras dragkrok + eldragning för x-traljus som jag redan har liggande 95,000kr emellan, erbjuden 90,000kr för min (som skulle kosta 125,000kr ute i hallen efter inbyte hörde jag honom kalkylera...troligen prutbart till 120,000kr skulle jag tro)

Känns som att båda är dåliga affärer för mig, värdeminskning på 58-68,000kr på lite över ett år... inbytet är riskfritt för handlaren då garanti kvar och de räknar med vinst i båda ändar så att säga... på "min" bil räknar de med 35-45,0000kr i vinst och vad de har för vinst marginaler på sina säljobjekt vet jag inte men knappast 0kr .

Det enda vettiga kanske är att sälja privat för säg 120,000kr (fabriksgaranti kvar så det är ett tryggt köp för en privatperson) men det är en del merarbete jämfört med att bara lämna in och kvarten senare åka iväg med inbytet.

Eller skall man vänta längre... men det är klart att med en värdeminskning på 50-60% / år så blir det jobbigt. Nu kör jag långt (jobbpendlar) och landsväg så man vill gärna ha en bil med kanske 5000mil på mätaren och byta då man når 12,000mil men det verkar vara en väldigt dålig affär med en Kia i alla fall?

Privatleasing är inget alternativ då de 2000mil som ingår inte räcker långt och extra mil kostar skjortan.

Eller skall man unna sig lite "ny-bils" upplevelse med en effektbox och köra bilen +30,000mil tills den rasar och sedan köpa en bättre beg och pruta hårt?

Hur går era tankegångar kring detta med bilbyte/inbyte

PS... Knepigt det här med känslor och säljpsykologi... erbjuds 80-90,000kr i inbyte och för en kompis precis tittat på en ett år äldre Dacia, med 13,800mil på mätaren som vi lyckats pruta till 75,000kr och lovats kamremsbyte men inga garantier (efter att kikat på blocket på en likadan för 90,000 som sänkts till 75,000 fullservad och använt som argument)... eller kanske en äldre Dacia kan matcha en nyare Kia
Senast redigerad av sos den 02 aug 2017, 11:49, redigerad totalt 1 gånger.
Ceed SW 1.6CrDI -2014
Annons

Re: Andrahandsvärde och bilbyte

2
"Eller skall man unna sig lite "ny-bils" upplevelse med en effektbox och köra bilen +30,000mil tills den rasar och sedan köpa en bättre beg och pruta hårt?
"
Detta är det mest ekonomiska alternativet och trivs du med nuvarande bil hade inte jag bytt.
Det är inte tillräckligt stor skillnad i årsmodell/utrustning/miltal jämfört med vad det kostar dig i slutändan. Bilaffärer (med inbyte) hos handlare är tyvärr alltid en förlustaffär och ska man ändå göra det så bör det vara större skillnad mellan bilarna. Bara min åsikt...
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"