Annons

Re: Blev jag lurad?

21
brickan skrev:Det är alltså skillnader på 2016 0ch 2017 års modell? Enligt den handlare jag köper bilen av är det inte det :-/
Det är en skillnad på en årsmodell. Märker man det inte innan, märker man det den dagen man ska byta in bilen.
Desutom, i denna tråden så hade ju säljaren tydligen påstått att den var av 2017 års modell.
Detta verkade ju vara en ren lögn.
Hur trovärdig är en firma som blåser kunderna innan ens bilen levererats?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: Blev jag lurad?

22
Ja nu vart ju jag kluven till mitt köp. Min säljare har ju inte lovat att det är 2017 års modell. Men enligt honom skiljer det inget mellan 2016 och 2017. Jag har aldrig köpt ny bil förut och vet inte hur det funkar och om det är skillnad. Men jag frågade efter en 2017 års modell fick som sagt detta svaret


"Hej igen Jan!
Bilen beställer jag helt ny från KIA med snabb leveranstid.
På KIA går man efter registreringsdatum med tanke på den långa fabriksgaranti som medföljer bilen.
2016 eller 2017 är det ingen skillnad på. "

Re: Blev jag lurad?

24
Värderingsmässigt är det skillnad, säg att du krockar bilen i augusti, försäkringsbolaget kommer då värdera din bil som en 2016, inte en 2017, de tittar inte på datumet bilen reggades. Även om 2 bilar med exakt samma utrustning och miltal och bara årtalet skiljer så kommer den äldre värderas lägre. Så jo, det är skillnad.

Men grundfrågan är om du verkligen vill binda dig till just denna handlare för att få en på förhand justerad värdering vid ett inbyte där de skriftligt lovar värdera den som en 2017. Du kanske inte ens vill ha en kia vid nästa byte, då får du välja mellan att ta en bil du inte vill ha för att få rätt inbyte för din gamla eller välja den bil du vill ha och förlora 10000-15000kr i inbyte hos en annan handlare som värderar din bil som en 2016.

Min personliga ståndpunkt i en dylik situation vore att har jag gått in hos en handlare och köpt ny bil år 2017, då SKA jag ha en 2017 års modell, inte en 2016 MY17, särskilt som bilen inte ens är en lagerbil utan en beställning med 3v leverans. Eftersom bilen hade leveranstid kan man ju inte förvänta sig annat än att det är en årsmodell 2017 man får levererad.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Blev jag lurad?

25
Ska inte vara några skillnader mellan tillverkningsår 16/17, då Kia har sin brytpunkt för modellår i augusti.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Blev jag lurad?

26
Som jag nämnde innan så skiljer det sig i årsmodell vilket kostar flera tusenlappar sen när bilen värdera enligt årsmodell.
Några små detaljer måste det va.
Jag själv väntar fortfarande till måndag för att se hur det hela ska lösa sig. Om det står tillverkningsår 2016 enligt regbeviset så är det 2016, även om Kia har sin brytpunkt i augusti.

Re: Blev jag lurad?

30
HellboyElvis skrev:Inga skillnader mellan 2016-2017...
(förutom årsmodell då naturligtvis)
Samt värdet när den en gång säljs eller byts in. Då om den som i detta fallet sålts som en årsmodell den inte är.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"