Annons

TURBO

1
"Turbo"
Jag och min granne har köpt en ceed gt-line.
Grannen säger att när man trycker hårt på gasen slår turbon till.
Ja har inte testat, vet inget om detta.
Vore intressant om det finns folk som vet.

/Stefan
Annons

Re: TURBO

2
Turbon jobbar hela tiden. Annars skulle dieselbilar fortfarande vara sega som sirap vid acceleration, så just turbon i samband med common rail systemet (Tack Robert Huber) är ju det som gjort att motorn fått ett uppsving. Utöver lägre driftskostnader.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: TURBO

3
Din granne har förmodligen noterat att man måste trycka hårt på pedalen för att få ut det sista extra ur bilen och dragit sina egna slutsatser.

Från instruktionsboken:
Om bilen är utrustad med gaspedal för
ekonomikörning blir den trögare när du
trampat ner den 80 %. Det är för att du
inte ska ge för mycket gas i onödan.
Om du måste gasa på för fullt, t ex för
att göra en snabb omkörning, är det
bara att trycka ner gaspedalen så
mycket som behövs.
Kia Niro PP2 2017

Re: TURBO

5
kallt_kaffe skrev:Din granne har förmodligen noterat att man måste trycka hårt på pedalen för att få ut det sista extra ur bilen och dragit sina egna slutsatser.

Från instruktionsboken:
Om bilen är utrustad med gaspedal för
ekonomikörning blir den trögare när du
trampat ner den 80 %. Det är för att du
inte ska ge för mycket gas i onödan.
Om du måste gasa på för fullt, t ex för
att göra en snabb omkörning, är det
bara att trycka ner gaspedalen så
mycket som behövs.
Kanske därför det finns "kickdown" mekanism som på automatare, dvs det kommer ett klick vid full gaspådrag

Re: TURBO

6
En turbo drivs ju av avgaserna, så ju mer avgaser och ju högre tryck på avgaserna, desto bättre jobbar turbon. Mycket gas och högt varvtal ger mycket avgaser med bra tryck i och då snurrar turbon snabbare och trycker in mer luft till motorn vilket tillåter att mer bränsle kan förbrännas.
Nuförtiden är de flesta turbomotorerna utrustade med ganska små turboaggregat, så det krävs inte lika mycket avgaser/varvtal för att de ska ladda och ge effekt, så dagens motorer har sällan den där klassiska ketchupeffekten som äldre turbomotorer hade, där det inte hände speciellt mycket förrän uppåt 4.000 varv eller mer, men då desto mer. Dessa motorer krävde en mer "aktiv" körstil i form av nedväxling för att få upp varvtalet och då medelsvensson gärna undviker både nedväxling och höga varvtal, i tron att motorn tar ska ta skada (vilket den förstås gör om man övervarvar), så upplevde många dessa bilar (motorer) som svagare.
Dagens bilar med mindre turboaggregat kräver inte lika högt varv för att turbon ska börja jobba vilket gör att effektkurvan ser annorlunda ut jämfört med dessa äldre motorer och körstilen behöver inte vara lika "aggressiv".

Men för att få ut max effekt vid varje givet varvtal, så krävs det inte hårdare tryck på gaspedalen jämfört med andra motorer. För att få ut full effekt (maxeffekten), så krävs full gas vid rätt varvtal (där maxeffekten ges) och detta gäller både sug- och turbomotorer.

Oavsett motor/bränsle, så kan den inte förbränna mer bränsle än vad det finns syre till. Bensinmotorer kräver dessutom rätt blandning av bränsle och syre jämfört med dieselmotorer, som fungerar även med ett syreöverskott. Max effekt uppnås vid det varvtal där motorn kan få i sig maximalt med syre. Det är alltid syretillförseln som är problemet.

Att automatbilar har en kickdownfunktion är för att motorns maximala effekt inte kan nås vid varje varvtal utan endast vid ett visst varvtal och i de allra flesta fallen ligger detta område högre upp än det nuvarande varvtalet och därför behöver bilen växla ner, så motorn kommer närmare det optimala varvtalsområdet.

Kika gärna på effektkurvan för din motor, så ser du vilken effekt och vilket vridmoment den har vid varje givet varvtal. Effekten som anges vid varje givet varvtal ges under förutsättning att full gas ges vid det varvtalet.

Det här var lite teorier från en glad amatör, så rätta mig ni som vet bättre :)
KIA Ceed 1.6 CRDI GT Line -17:
Bild
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"