Annons

Motorvärmare och kupévärmare

1
Hej!

Ny här på forumet och är helt okunnig gällande bilar i allmänhet så ni får ursäkta följande. Skaffade i förra veckan en begagnad Kia Ceed SW 2014 1,6 crdi. Hittills mycket nöjd och känns som ett bra köp.

Vid inköp stod det att det ingick motorvärmare. På passagerarsidan finns ett vanligt eluttag men ingen kupévärmare. Det är alltså inte kupévärmare som ingår utan enbart eldragningen, eller förstår jag det hela fel? Vad innebär det egentligen att "motorvärmare ingår"? Hur får man igång denna om det nu är draget till motorn?

Som sagt, mina bilkunskaper är ungefär det man lärde sig till körkortet, men jag tar mig åtminstone framåt på vägen :-D

Tacksam om ni kan hjälpa mig med min förvirring!

Marcus
Annons

Re: Motorvärmare och kupévärmare

2
En elektrisk motorvärmare är ett litet värmeelement som sitter antingen inskarvad på en slang mellan motorn och kylaren eller direkt i motorn.

Den går igång (förutom om du har någon specialstyrning) i och med att du kopplar in sladden till bilen. Oftast sätter man en förgrening under huven med en sladd till ett uttag i kupén där man kan sätta en kupévärmare. Kupevärmare hittar du på de flesta mackar eller tex Mekonomen.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Motorvärmare och kupévärmare

3
Den högt ärade trådskaparen är nog inte norrlänning :-D

"MoK" som det ofta står i norrländska bilannonser (motorvärmare och kupéuttag) är guld värt, när kylan sätter in!
Åtminstone om man har ett eluttag i närheten.....
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Motorvärmare och kupévärmare

4
Tack för input! Mycket riktigt är jag inte norrlänning, men ser då och då kylan på annat håll ;-)

Så annonstexten att motorvärmare finns inkluderar inte enbart eldragning till kupéuttag, utan även värmare kopplad till motorn? Låter rimligt. Märker jag på något sätt att värmaren gått igång?

Re: Motorvärmare och kupévärmare

5
Det innebär en eldragning från en yttre kontakt som oftast sitter i frontens nedre del på bilen via en fördelare som grenar ut dels till motorn och till uttaget i kupen.
Som Westman skrev, så finns det två typer av motorvärmare: en som värmer kylarvattnet direkt och en som jobbar som anliggningsvärmare, antingen direkt på motorblocket eller inkilad i ett hål i blocket. Hålet finns där för att användas i detta syfte.
Vattenburen värmare med cirkulationspump är förstås det bästa.
De fabrikat som är aktuella i Sverige är DEFA och Calix och naturligtvis har båda sina egna kabellösningar med olika kontakter och sladdar för anslutning.....

Hur vet man att allt fungerar? Ja, för att kolla så att allt är kopplat rätt- börja med att lyssna efter kupévärmarens susande inne i bilen.
Om motorvärmaren är kurant kan du försöka känna på kylslangar runt värmarelementet om du har en vattenburen värmare eller lyssna efter "suset" av uppvämt vatten.

Anliggningsvärmare är svårare att kolla - om bilen inte startar när det är -20 grader fungerar den inte ......:-D
Senast redigerad av kiagubbe den 30 nov 2016, 23:22, redigerad totalt 2 gång.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Motorvärmare och kupévärmare

7
Det får andra svara på - är nybliven Niro -ägare och på den sitter Calix, vilket jag uppskattar för då kan jag använda mina gamla kablar från mina BMW.....

Kupevärmare kan du välja fritt - jag skulle rekommendera denna:
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... pa287403sv
Kompakt & effektiv och ett rimligt pris nu!
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Motorvärmare och kupévärmare

9
maaacus skrev:Tack för input! Mycket riktigt är jag inte norrlänning, men ser då och då kylan på annat håll ;-)

Så annonstexten att motorvärmare finns inkluderar inte enbart eldragning till kupéuttag, utan även värmare kopplad till motorn? Låter rimligt. Märker jag på något sätt att värmaren gått igång?
Står det motorvärmare så ska det vara det, till skillnad från Kiagubbe har jag Defa på min för då passar mina gamla kablar... :) Som sagt, det finns två fabrikat som är "standard" i Sverige.
*Defa - numera gröna sladdar
*Calix - Svart sladd med röd "mössa"
Båda märkena är bra, men kontakterna är olika så man måste ha rätt sladd. (Nu kommer någon säga "- det var bättre förr när man kunde ta sladden från våffeljärnet!")

Jag är ganska säker på att det är en slangvärmare på din bil. Just efter du kopplar i den borde du kunna höra ett svagt fräsande/väsande under huven, lite som när vattenkokaren i köket börjar värma.

Att bara gå på att kupévärmaren surrar är lite vanskligt, första vintern med Transiten trodde jag att den bara var förbaskat svårstartad på vintern. Men jag upptäckte i ett annat ärende att det var en så tight kabeldragning mellan förgreningen och motorvärmaren att kabeln krupit ur kontakten.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Motorvärmare och kupévärmare

10
Westman skrev:
maaacus skrev:Tack för input! Mycket riktigt är jag inte norrlänning, men ser då och då kylan på annat håll ;-)

Så annonstexten att motorvärmare finns inkluderar inte enbart eldragning till kupéuttag, utan även värmare kopplad till motorn? Låter rimligt. Märker jag på något sätt att värmaren gått igång?
Står det motorvärmare så ska det vara det, till skillnad från Kiagubbe har jag Defa på min för då passar mina gamla kablar... :) Som sagt, det finns två fabrikat som är "standard" i Sverige.
*Defa - numera gröna sladdar
*Calix - Svart sladd med röd "mössa"
Båda märkena är bra, men kontakterna är olika så man måste ha rätt sladd. (Nu kommer någon säga "- det var bättre förr när man kunde ta sladden från våffeljärnet!")

Jag är ganska säker på att det är en slangvärmare på din bil. Just efter du kopplar i den borde du kunna höra ett svagt fräsande/väsande under huven, lite som när vattenkokaren i köket börjar värma.

Att bara gå på att kupévärmaren surrar är lite vanskligt, första vintern med Transiten trodde jag att den bara var förbaskat svårstartad på vintern. Men jag upptäckte i ett annat ärende att det var en så tight kabeldragning mellan förgreningen och motorvärmaren att kabeln krupit ur kontakten.
Sladden mellan bil och eluttag är grön så lutar kanske åt Defa då! Ska lyssna ordentligt nästa gång och införskaffa en kupévärmare så är jag mer förberedd än Sthlm för nästa snöfall :-)
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"