Annons

Re: Luktar bränt, endast 50 mil åkta

11
Det luktar nästan som att bromsoken legat på! Det är helt normalt och när bilen är ny tenderar det att lukta lite starkare!
Men som sagt så luktar det alltid när bilen rengör partikelfiltret ! Har dock bara känt det utifrån tex när man ställt bilen i garage mm

Aldrig under färd! Men låt säga att man avbryter regenerering och kliver ur bilen så tro fasen det luktar
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5
Annons

Re: Luktar bränt, endast 50 mil åkta

14
Har skrivit i en annan tråd för länge sedan. Det kan mycket väl vara partikelfiltret som är orsaken till lukten.

Men som jag skrev i den andra tråden så är ett enkelt sätt att kontrollera om det är just partikelfiltret som kör en rening är att man åker iväg med bilen, gasa upp i en hastighet så att du kan släppa gasen och låta bilen rulla/motorbromsa. Om bilen gör en rening så sjunker inte mätaren för aktuell bränsleförbrukning till 0. Utan den håller sig ett par streck från 0(botten).

Man bör tänka på att låta bilen köra klart reningen. När den är klar så kan du göra som ovan, men mätaren ska då gå i botten när du släpper gasen. Är man riktigt van med sin bil kan man i vissa fall även känna att gången kan upplevas lite ryckig när en rening pågår.

För mig händer detta ungefär mellan varje 50-100 mil.
Kia Optima SW 1,7 CRDi GT Line Plus 2018 : Silky Silver Metallic

Gamla bilar:
• Kia Cee’d SW 1,6 CRDi Komfort 2014 : Dark Gun Metal Metallic
• Kia Pro’Ceed 2.0 CRDi 2008 : Svartmetallic

Re: Luktar bränt, endast 50 mil åkta

16
Skönt att läsa om detta. Hämtade min nya Kia Ceed SW GT line för en vecka sedan och den har nu gått knappt 50 mil. Hade kört ca en halvtimme på motorväg idag när jag vid rödljus fick motorstopp när jag skulle åka iväg. Det dunkade till på klassiskt vis och jag startade om lite halvt panikslaget utan att bry mig om glödning (vilket antagligen inte spelar någon roll på varm motor?) och drog iväg. Därefter kom denna stank av bränt gummi eller elektronik. Blev rätt orolig faktiskt och trodde förstås det orsakades av mitt tjuvstopp på något sätt. När jag stannade till och öppnade motorhuven så var det ju ingen tvekan om att det var därifrån det kom.

Tror inte jag har upplevt detta tidigare och då har jag plockat ut två nya Kia ceed tidigare (av förra generationen).
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"