Annons
Annons

Re: GUIDE - Byte av olja & oljefilter - Kia Ceed 2013-2015 Diesel

12
Det rekommenderas att man samtidigt byter pluggen och packningen i oljetråget.
Det är ingen stor kostnad. Jag köpte en förpackning med bult och brickor.
Det ligger 2 brickor i paketet varav den ena är tunnare i koppar. (Packbox ?)
Min fråga är hur de skall användas ?
Skall man välja någon av brickorna eller skall de användas bägge två ?
Kopparbrickan längst in mot tråget ?
Jag frågar därför att jag har drabbats av oljeläckage genom oljepluggen.
Det kommer ur pluggen trots att den är åtskruvad och det började inte direkt efter förra oljebytet vid servicen utan först en tid efteråt.
Gissar att man kan ha använt den gamla brickan eller att den nymonterade har spruckit under bulten vilket jag inte kan se utifrån. Eller att man haft fel typ av bricka.
Jag har aldrig tidigare råkat ut för detta. Är det något vanligt fel på just Kia.
Viktigt därför att veta vilka brickor som skall användas och hur de skall monteras så det inte händer igen.

Jag har byt olja på en del olika bilar men ingen Kia. Om man tar bort oljefiltret innan man tar bort pluggen är det då högt tryck här med mycket oljespill runt filtret ?
Spelar det någon roll med vilken ände man trär på filtret eller är det likadant i bägge ändarna ?

Re: GUIDE - Byte av olja & oljefilter - Kia Ceed 2013-2015 Diesel

13
En bricka skall användas. Aluminiumbricka, inte koppar.
Kolla så att den gamla brickan har avlägsnats innan montering, annars uppstår läckage efter en tid om dubbla brickor används. Pluggen i sig kan återanvändas.
Absolut inget vanligt fel, men har sett "dubbla brickor"-syndromet några gånger.
Oljefiltret lossas innan trågtömningen för att få ut så mycket av den gamla oljan som möjligt, annars stannar en del kvar i filterhållaren och rinner när du redan tömt tråget och monterat pluggen.
Oljefiltret kan monteras på vilket håll som helst, text upp eller text ner har ingen betydelse. Byt o-ringar på filterhållaren och smörj in innan montering.

Re: GUIDE - Byte av olja & oljefilter - Kia Ceed 2013-2015 Diesel

14
Vilken olja ska man ha?
När jag söker på min 2013, får jag via:
Castroil www.findcaroil.com
Castrol EDGE 0W-30 A3/B4
Castrol MAGNATEC STOP-START 5W-30 A3/B4

Och på www.Mekonomen.se
Castrol Edge Ti FST 5W-30
Castrol Edge Ti 0W-30

och på www.skruvat.se
Castrol Edge 5W30 LL
Castrol Edge 5W30 C3

0W-30 eller 5W-30? A3/B4, Ti, LL, C3?
Vilken Castrol kan man använda, alla?
Hittar ej Genuine GM Motor Oil 5W-30 ACEA C3 API SM/CF .
KIA Cee'd 1.6 CRDi SW 2013
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"