Annons

Det här med tankning och "rätt" Diesel

11
Solum123 skrev:Visst är det ett märkligt problem. Hur fungerar det för andra dieselbilar än KIA? Många påstår att Statoil har bästa dieseln, innebär det att problemet är löst om man tankar på Statoil? Det låter för bra för att vara sant, men övertyga mig gärna.
+1
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

Det här med tankning och "rätt" Diesel

12
Aros skrev:Tycker det här är ett mycket märkligt problem, se 4:e inlägget i denna tråd: http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=47&t=2778

Bensinbolagen tillhandahåller tydligen skitdiesel och vi har inget annat val än att tanka skitdiesel. När vi sen tankat denna skit och bränslefiltret sätts igen i förtid, så går det inte på garantin, utan verkstaden skyller det på den dåliga kvalitén på dieseln. Ingen tar ansvar för det och vi som konsumenter får betala. Är inte detta märkligt? Hur kan man sälja något som inte lirar helt ihop med motorerna i dagens bilar?
Tror du på fullt allvar att det är bränslets fel? Ren jävla bullshitt från KIA vill jag kalla det! :)
Gör om gör rätt, funkar det med en jäkla massa andra märken så......
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Det här med tankning och

13
DavidB skrev:
Aros skrev:Tycker det här är ett mycket märkligt problem, se 4:e inlägget i denna tråd: http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=47&t=2778

Bensinbolagen tillhandahåller tydligen skitdiesel och vi har inget annat val än att tanka skitdiesel. När vi sen tankat denna skit och bränslefiltret sätts igen i förtid, så går det inte på garantin, utan verkstaden skyller det på den dåliga kvalitén på dieseln. Ingen tar ansvar för det och vi som konsumenter får betala. Är inte detta märkligt? Hur kan man sälja något som inte lirar helt ihop med motorerna i dagens bilar?
Tror du på fullt allvar att det är bränslets fel? Ren jävla bullshitt från KIA vill jag kalla det! :)
Gör om gör rätt, funkar det med en jäkla massa andra märken så......
Jag har ingen aning om vad jag ska tro, eller vilken mack som har bäst diesel. Men har hört och läst om några stycken som har fått igensatt bränslefilter och då har mekanikerna nästan uteslutande yttrat nåt i stil med, "jaha, du har tankat på xx, det förklarar saken". Det är därför jag lyfter frågan. Det har drabbat alla möjliga märken, så det är inger KIA-specifikt.

Hittade en tråd på forumet om flera Sportage med samma bekymmer och KIA Sverige verkar skylla på bränslet.
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=101&t=2241
KIA UK, verkar ta filterbytet på garanti, medans KIA Sverige säger att problemet ligger i bränslet. Knepigt.

Men det kan absolut vara som du säger, att det är rent skitsnack från KIA? Det finns ju inget alternativ än att fortsätta tanka så får man se vad som händer.

Trevlig helg mina herrar!
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW Uppsala Edition - Cassa White - 2013

Re: Det här med tankning och

15
DavidB skrev:Det som är så jäkla komiskt med är ju att samma diesel dom skyller i från sig på är samma diesel dom skickar ut presentkort på 10000 till sina kunder. Motsägelsefullt eller?
Helt klart!
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW Uppsala Edition - Cassa White - 2013

Re: Det här med tankning och "rätt" Diesel

17
1040mil dryga halvåret gammal Ceed -13.

Filter byte idag, bara tankat Okq8 alltid samma mack. Gjorde även det med min förra ceed som gått strax runt 8000mil när jag bytte in den. Hade aldrig detta problemet på den!

Och som sagt det tas inte på garantin. Jag och verkstan är ju inte helt överens ;)
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Det här med tankning och "rätt" Diesel

18
Marcus_Turbo skrev:1040mil dryga halvåret gammal Ceed -13.

Filter byte idag, bara tankat Okq8 alltid samma mack. Gjorde även det med min förra ceed som gått strax runt 8000mil när jag bytte in den. Hade aldrig detta problemet på den!

Och som sagt det tas inte på garantin. Jag och verkstan är ju inte helt överens ;)
Vad ska man säga? Tycker det är helt sjukt att det inte går på garantin, när normalt intervall är, eller har varit ca. 6000 mil. Om det ska behöva bytas var 1000:e mil, så blir det tre byten/år för mig. Inte rimligt tycker jag. Men det är ju som vanligt, bensinbolagen skyller på biltillverkaren och tvärtom.
KIA Cee'd 1,6 CRDi SW Uppsala Edition - Cassa White - 2013

Re: Det här med tankning och "rätt" Diesel

20
Aros skrev:
Marcus_Turbo skrev:1040mil dryga halvåret gammal Ceed -13.

Filter byte idag, bara tankat Okq8 alltid samma mack. Gjorde även det med min förra ceed som gått strax runt 8000mil när jag bytte in den. Hade aldrig detta problemet på den!

Och som sagt det tas inte på garantin. Jag och verkstan är ju inte helt överens ;)
Vad ska man säga? Tycker det är helt sjukt att det inte går på garantin, när normalt intervall är, eller har varit ca. 6000 mil. Om det ska behöva bytas var 1000:e mil, så blir det tre byten/år för mig. Inte rimligt tycker jag. Men det är ju som vanligt, bensinbolagen skyller på biltillverkaren och tvärtom.

Jo håller med dig, och sade samma till killen som ringde från verkstan, ska man alltså behöva byta 3 filter inom loppet av en vanlig service? Det ville han inte riktigt svara på :lolno:

Jag tänker tanka Statiol nu från och med nästa tankning så ska vi se hur länge jag kan köra på deras diesel :P
Har också mailat Kia angående detta och dem hade tagit kontakt med verkstanden för att få upp filtret för analys, och se vad det är som gjort att det blivit igentäppt redan efter 1000 mil.

Fortsättning följer........
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"